Norge har klart å gjøre elbilen til det foretrukne kjøretøyet. Enten har folk en elbil eller hybrid, eller så planlegger de å kjøpe en neste gang. Den norske elbilpolitikken har virket, godt hjulpet av dieselmotorens krise.
Men skal vi luke utslippene ut av trafikken må vi elektrifisere de tunge kjøretøyene også. Det er ikke like lett. Trailere er bygget for å kjøre langt og lenge. Da er det ikke lett å bruke mye tid på å lade batterier. Dessuten vil enorme batterier ta mye av netto lastekapasitet.
Professor i bygg og miljøteknikk ved NTNU, Rolf Bohne, er en av forfatterne bak studien Elingo, - Elektrisk infrastruktur for godstransport. Den undersøker hvordan vi kan utstyre viktige norske veistrekninger med elektrisk infrastruktur som gjør at trailere og andre kjøretøyer kan få kraft til fremdrift og batterilading mens de kjører. Da kan vi slå to fluer i en smekk. Tungtransporten blir karbonfri og trenger ikke store batterier.
- Rapport: Kjøreledning er raskeste og billigste vei til elektrisk tungtransport (TU Ekstra)
Podcasten Teknisk Sett
Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podcast Teknisk sett.
Følg vår nye side på Facebook!
Hvis du abonnerer på Teknisk sett på iTunes, Spotify eller en annen app, kan du laste ned og lytte til nye episoder hver uke. Vi legger normalt ut nye episoder torsdag ettermiddag, slik at du for eksempel kan laste den ned og høre på vei til jobben på fredager.
- Her kan du abonnere på podcasten Teknisk sett på iTunes
- Teknisk sett på Spotify
- RSS-feed:
http://podcast.tu.no/rss
Spill av ukens episode øverst i artikkelen, eller via instruksjonene over.
- Den sluker 400 liter diesel i timen: Nå skal den gå på strøm