- Heldigvis. Jeg har skutt mye fra hofta, innrømmer 45-åringen fra Levanger, partiets første nestleder. - Men det er det slutt på. Jeg må balansere meg. Nå får jeg vist mine diplomatiske sider. Som komitéleder har jeg et stort ansvar. Det gjelder å samle komitéen og legge trykk på regjeringen.
- Men det er de rødgrønne som bestemmer. Du blir kanskje bare en ordstyrer?
- Det tror jeg ikke. En samlet komité der alle for eksempel er enige om at det må satses mer på vegbygging og vegvedlikehold, betyr et press på regjeringen også fra dens egne. Det er tverrpolitisk enighet om dette, og jeg skal nesten daglig minne regjeringspartiene om denne enigheten. Komitéen har nesten bare helt nye medlemmer. Vi har hittil hatt en bratt faglig opplæringskurve med mye kontakt med underliggende etater. Tidlig i 2006 starter reisingen.
- Norge rundt på fire år som vanlig?
- Ja, for så vidt. Det er tradisjon for dette, og vi starter med Hordaland og Nordland, sier Per Sandberg. Det er også tradisjon at komitéen legger første utenlandsreise til Brussel og London, men her har den nye lederen sørget for en vri, og den er han synlig stolt av.
- Vi reiser isteden til Dublin i februar. I Irland har de gjort det jeg selv ivrer for i vegsektoren. De har gjort det samme som Trygve Bratteli ville som samferdselsminister: De tok utgangspunkt i hovedstadsområdet og utfartsårer derfra. De har brukt 40 milliarder kroner på dette prosjektet.
I Norge har vi gjennomført en eldrereform til 35 milliarder. Det er på tide med en kraftig satsing på vegene i Oslo og Akershus, 50 milliarder kroner. Fremskrittspartiet vil ta de to fylkene ut av Nasjonal transportplan. De utgjør et særområde både for kollektivtrafikk og biltrafikk. Vi kan ikke ha en konkurranse mellom distriktene og storbyområdet der det bor flest mennesker. Det må satses ekstramidler over statsbudsjettet til Oslo og Akershus samtidig som dagens budsjettrammer får ligge i ro. Da blir det både satsing i hovedstadsområdet og mer til distriktene. Vi har fått gehør for dette, for eksempel i Maskingrossistenes Forening. NHO i Finnmark og Troms støtter modellen. All last må innom osloområdet, det er uholdbart at det stopper opp ved Lillestrøm.
- Du er valgt fra Sør-Trøndelag, der liker man vel ikke slike prioriteringer?
- Det har du nok mye rett i. Jeg holdt et foredrag etter valget. Det ble bråk, særlig fra Sør-Trøndelag. Jeg var en utro komitéleder, man forventet seg nok et løft for fylket. De mener at Oslo og Akershus får så mye på vegsektoren allerede, men det er feil. Det meste er bompengefinansiert, bilistene betaler.
Per Sandberg er omtrent like på hugget nå som vi er vant med fra utallige debatter på TV om innvandrere og innvandring. Han kan nesten virke sint.
- Jeg er ikke sint, jeg blir bare så veldig engasjert. Jeg ble veldig lei av rollen jeg hadde, den kyniske og negative som sto alene i debatter. Lei av å bli sett på som fremmedhater. Det var både slitsomt og belastende. Men nå er jeg veldig godt fornøyd og mye gladere som politiker og menneske enn for to måneder siden.
Jeg ønsket meg Samferdselskomiteen både i min første og andre periode, det gikk ikke. Nå gikk det altså, alle gode ting er tre. I 1997 var jeg ikke så dreven, jeg har ikke akkurat mye formell utdannelse. Men samferdsel var et felt som jeg hadde litt greie på. Både far og bestefar kjørte lastebil med kran. Vi var syv barn, fem gutter, og det var ofte fullt i førerhuset. Vi hjalp ham, og jeg tenkte på å ta over. Far falt og brakk ryggen i 1987. Hvis han ikke hadde falt, så hadde jeg sannsynligvis kjørt lastebil nå. Men enkeltmannsfirmaet mistet kontrakten etter ulykken, så det ble ikke noe av.
Vegene i Levanger var som i dag, hull på hull. 60 prosent av fylkesvegene i Nord-Trøndelag har grus. Verst i landet, Sør-Trøndelag er nest verst. En gang sa jeg at det må være bøndene som har bestemt, traktorer trenger jo ikke fast dekke.
Norske veger gjør meg trist. Vi bor i verdens beste land, det flyter over. Vi tar utrolig mange medaljer i idrett og er stolte av det. Vi har også verdens høyeste bilavgifter og Europas eldste bilpark¿
- Verre enn Albania?
- Ja, faktisk. Gjennomsnittsbilen er 10,7 år gammel. Vi er sannsynligvis på pallen når det gjelder dårligst vegstandard, et land der det er tverrpolitisk enighet om å være først på infrastruktur og høyteknologi! Vi burde vært på topp på vegstandard. I høst kjørte jeg strekningen Levanger – Finnsnes. Etter å ha passert Majavatn lurte jeg på om det kunne være lov å kalle det for europaveg. Vi trenger ikke satse på turistveger når vi har slike strekninger å vise fram, sier Sandberg ironisk.
- Det var en trist tur selv om jeg har en god bil. Hvis det kommer hundre polske turister til Norge, synes vi det er flott. Hvis det kommer hundre polske vegfolk med maskiner for å bygge en veg, så er det ille. Det forstår jeg ikke. Det er heller ikke lett å forstå at den nye Svinesundbrua var definert som lønnsom i Sverige og ulønnsom i Norge. Nå har vi heldigvis fått justert kriteriene, flere vegprosjekter er blitt lønnsomme. Men blir det mer penger av slikt? Det tviler jeg på. Vi ser alle det samme på vegene, vi ser hvor fort vegstandarden forverres på grunn av forsømt vedlikehold. Etterslepet er formidabelt. Politikerne har fokus på nye prosjekter. Vegkapitalen reduseres, det samme skjer innen vann og avløp. Det er et paradoks at offentlig kapital går tapt mens Oljefondet svulmer.
Den morgenen vi møtte Per Sandberg på hans kontor, brakte radioen en meningsmåling som ga Fremskrittspartiet 24,8 prosent oppslutning. Slikt gir vel en komitéleder styrke?
- Hva betyr en meningsmåling i desember? Jeg er opptatt av at noe skal skje innen samferdsel de kommende fire år. Det skal kjempes for å nå viktige mål. Som leder lover jeg å gjøre alt for å få fokus på vegbygging og vegvedlikehold. Trykket skal økes!