Trafikken gjennom anleggsområdet er så stor at Vegvesenet fant det hensiktsmessig å gjennomføre den offisielle åpningen lenge før den virkelige åpningen. Kanskje påvirket det interessen for å delta. Trengselen var iallfall ikke påfallende da prosjektet til 4,1 milliarder kroner ble åpnet 10. oktober. Ser man bort fra byggherrens og entreprenørens folk var det iallfall ikke mer enn 410 til stede. Det blir maksimum en person for hver tiende million investerte krone.
Til tross for det beskjedne oppmøtet var stemningen upåklagelig. Sigrid Bonde Tusvik, DJ-Bjørnar, Ingrid Berg Mehus og Thoris Supergutt sørget for å holde humøret oppe.
Åpningseremonien fant sted i vestre ende av Økerntunnelen. Etter at elevrådsformann og ordfører hadde gjort seg ferdige med sin del av jobben, var tunnelen åpen for fotgjengere - for siste gang.
Vestgående løp i Lørentunnelen ble åpnet allerede 10. juni. Noen bilister har uttrykt misnøye med manglende resultater av omleggingen. Vegvesenets svar er at økt kapasitet på vegnettet ikke har vært en målsetting for dette prosjektet. Målene oppsummeres slik:
* bedre miljø - mindre støy og støv - for naboene
* bedre trafikksikkerhet
* bedre framkommelighet ved at lokal- og gjennomgangstrafikk blir skilt
* tilretteleggelse for bolig- og næringsutvikling
De tre første målene vil man oppnå etter at anlegget tas i bruk på mandag. Det siste har man allerede oppnådd. Utbyggingen av området rundt prosjektet Sinsen-Ulven er i full gang, og mye mer skal skje. En av dem som har store planer for området, er Steen & Strøm. De første investeringene er gjort for lenge siden. Steen & Strøm har betalt for at taket i Økerntunnelen er bygd slik at det blir lettere å bygge et kjøpesenter over det, og for at en rundkjøring i lokalvegnettet har fått en utforming som gjør det lettere å kjøre til og fra det planlagte sentret.