BRUER

Prosjektlederen er spent: Hvem kan rehabilitere bru fra 1824?

Den fredede steinbjelkebrua ble bygget for hest og kjerre - nå skal den kunne ta trafikk på åtte tonn.

At et byggverk av stablet naturstein har stått i mot tiden tann og elveflom i 195 år, er imponerende. Men nå må Brandal bru repareres.
At et byggverk av stablet naturstein har stått i mot tiden tann og elveflom i 195 år, er imponerende. Men nå må Brandal bru repareres. Foto: Hareid kommune
18. sep. 2019 - 05:13

Øyvind Vassbotn, prosjektleder for rehabiliteringa av den vernede Brandal bru over Storelva i Møre og Romsdal, er spent på oppmøtet under befaringa av den 195 år gamle steinbjelkebrua. Det er nemlig ikke noe hverdagsprosjekt å rehabilitere stablede natursteinsbruer - særlig ikke når de i tillegg skal oppgraderes til å kunne ta trafikk på åtte tonn.

Knekte steinbjelker som dette, er den mest prekære skaden på brua. <i>Foto:  Hareid kommune</i>
Knekte steinbjelker som dette, er den mest prekære skaden på brua. Foto:  Hareid kommune

– Jo, jeg er spent på hva slags tilbud vi får. Jeg ser for meg at at en maskinentreprenør må ha med seg en underentreprenør med spesialkompetanse på naturstein, sier kommuneingeniøren i Hareid kommune.

Brua er en lødde - eller stablet - steinbjelkebru i naturstein, og skadene som må utbedres, er først og fremst brukne steinbjelker.  og I tillegg er en tre meter lang bit av bruvangen i ferd med å sige ut.

Boltes til betong

Brandal bru er en del av Øvstevegen i sentrum av Brandal. Dette var i sin tid en del av hovedveien mellom Brandal og Ulsteinvik, som stod ferdig i 1830.

I dag er Øvsteveien en kommunal internvei i Brandal, men i sin tid var dette hovedveien til Ulsteinvik. <i>Foto:  Hareid kommune</i>
I dag er Øvsteveien en kommunal internvei i Brandal, men i sin tid var dette hovedveien til Ulsteinvik. Foto:  Hareid kommune

Ettersom brua er fredet, må mest mulig av steinen brukes om igjen, og de brukne steinbjelkene skal repareres ved at det støpes et nytt brudekke av betong, som steinbjelkene boltes fast i. Dette vil forsterke brua så mye at den kan oppgraderes til å ta inntil åtte tonns trafikk. Etter at skadene på brua ble oppdaget, har det ikke vært lov til å krysse brua med kjøretøy tyngre enn 3,5 tonn.

Betongen skal ikke synes fra utsiden av brua, men vil være brudekke i stedet for den nåværende asfalten, som skal freses bort.

Rekkverk som opsjon

Utskifting av det nåværende plankerekkverket med et støpejernsrekkverk, er satt som opsjon på oppdraget, som har et budsjett på to millioner kroner.

Befaringa av brua arrangeres 24. september, og fristen for å levere inn tilbud på rehabiliterings-oppdraget er satt til andre oktober 2019.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.