– Vi har gjort alt som står i vår makt, og tror vi har eliminert alle mulige feil på fartøyet, uttalte programdirektør Bill Parsons på en pressekonferanse ved Nasas Kennedy Space Center i Florida i går kveld norsk tid.
Romferga skulle opprinnelig vært skutt opp onsdag 13. juli. Men oppskytningen ble stoppet da en av de fire følerne inne i en ekstern drivstofftank med flytende hydrogen ikke responderte under en standardtest under nedtellingen.
Disse følerne er kritiske, siden de skal overvåke drivstofftilførselen under oppskytningen.
Basert blant annet på data fra følerne, skal systemet sørge for å stenge av de tre hovedmotorene på riktig måte på rett tidspunkt under oppskytningen.
Om drivstofftilførselen blir borte mens motorene går for fullt, vil det få katastrofale følger for fartøyet og dets mannskap.
– Vi har kjørt gjennom noen svært tøffe og omfattende tester, og brukt alle analyse- og testteknikker vi kjenner til, uttalte direktøren for fartøysystemets engineering og intergrering, John Muratore, under pressekonferansen.
Nasas ingeniører tror at elektromegnetiske forstyrrelser fra nytt utstyr, som for eksempel kameraer og varmeelementer på utsiden av tankene, kan ha forårsaket feielen i føleren.