Systemet blir installert i de moderniserte direktelutingsanleggene som er under bygging.
- Normalt er vi ganske konservative på dette feltet. Vi liker ikke å ta sjansen på å gå over til nye og relativt lite utprøvde systemer. Men nå er vi overbevist om at Foundation Fieldbus er det systemet som gir oss best uttelling de neste 10-20 årene, sier prosjektdirektør Dag Berg.
Feltbuss er en teknologi hvor instrumentene ute i fabrikken kommuniserer digitalt med hverandre og med overordnede systemer på en busskabel, istedenfor analogt via en kabel til hvert instrument. De første pilotinstallasjonene i Norge skjedde for fem år siden. Tross gode erfaringer og mange fortrinn, har industriens frykt for ny teknologi ført til at ingen har våget å installere store FF-anlegg før i år.
Ny epoke innledet
Først ute med en større installasjon var Gasnors nye LNG-fabrikk på Karmøy. Men Norzink-installasjonen er atskillig større og indikerer at feltbussene har brutt en barriere; de er på vei til å bli en ny standard i industrien. Nylig kom det også en melding om at Amersham Health AS, Lindesnes Fabrikker skal installere et FF-basert anlegg med 2800 signaler i en ny fabrikk som skal startes i januar 2005. Alle disse tre anleggene har valgt DeltaV styresystemer fra Emerson Process Management i Porsgrunn.
Automatiseringsanlegget i det nye lutingsanlegget skal installeres i desember. De ulike prosessanleggene i resten av den gamle fabrikken blir i dag styrt av flere ulike systemer. Alt skal etter hvert bli samlet i et felles system og styrt fra den nye driftskontrollsentralen.
I første omgang blir det installert ni operatørstasjoner som blir knyttet til 20 kontrollstasjoner, 400 FF-instrumenter, og 400 el-motorer som blir styrt via feltbussen Profibus DP. I neste runde ligger det an til en utvidelse med ytterligere 20 kontrollstasjoner, 350 FF-instrumenter og 160 Profibus DP-motorer. Systemet vil da totalt håndtere om lag 10.000 signaler.