Nedgangen i aktivitet for maritim industri etter finanskrisen, betyr bedre tid til å være kreativ.
Det Norske Veritas oppfordrer sine skipsingeniører til å tenke utenfor tilvante rammer.
Uten tidspress og uten krav om rask økonomisk gevinst, har skipsingeniører laget et nytt containerskipkonsept som DNV håper vil vekke debatt og provosere en konservativ shippingbransje. Derav kan det komme fram enda flere konsepter.
Bredt dekk
Under prosjektnavnet Quantum presenterer DNV det nye containerskipet med plass til 6,210 TEU. På tegnebrettet er det 272,3 meter langt, 42 meter bredt i vannlinjen og 49 meter bredt på dekk.
Til sammenligning er verdens største containerskip, Emma Maersk, 397 meter langt og 53 meter bredt og tar 11.000 containere i slengen.
Utelukker utopi
Over 30 personer fra ulike fagfelt innen DNV var med i prosjektgruppen.
Målet var å finne fram til et skipskonsept som kan realiseres i løpet av tre til fem år. Alternative framdriftssystemer som brenselceller vil da ikke være kommersialisert for skip. Prosjektgruppen måtte holde seg til teknologi som er tilgjengelig ved byggestart.
Trinnvis
Prosjektet ble delt i tre faser.
- Forretningsidé: Analysere marked og transportsystem
- Behov: Identifisere industribehov og alternative løsninger
- Utvikling: Konsept- og designutvikling, verifikasjonsanalyse
Arbeidshest
DNV engasjerte rådgivningsselskapet Alphaline til å finne i hvilket markedssegment det var behov for nye skip. Deres konklusjon var behovet for arbeidshester i segmentet med containerkapasitet rundt 5.500 TEU. Det er overkapasitet i containerskipsmarkedet nå, men ikke i dette segmentet, der behovet er ventet å bli stort.
– Selv om det ikke blir bygget akkurat et slikt containerskip, håper vi å få i gang en debatt rundt skipsdesign og skipsteknikk, sier Tor Svensen, konserndirektør i DNV.
Utenfor boksen
Han sier at DNV har teknisk styrke og finansiell frihet til å tenke utradisjonelt.
– Det er tøffe tider for den maritime industrien, men vi mener tiden er inne for innovasjon og fokusere på nye løsninger. Miljøeffekt er spesielt viktig.
Naturgass
Derfor har DNV også planlagt Quantum med LNG-drift og med marsjfart 21 knop. Skipet konfigureres slik at det kan operere mest mulig optimalt i fartsspennet 10 – 22 knop.
Ny skrogform gir bedre stabilitet og redusert behov for ballasttanker for trimming.
Prosjektleder Eirik Byklum skriver i en artikkel i DNV-magasinet at trimaran og katamaranskrog var oppe i diskusjonen, men forkastet. I tillegg til innovativt design, var driftoptimalisering av skipet en viktig oppgave. De er imidlertid ikke synlige på illustrasjonene.
– Drift av skip er svært viktig for å spatre både penger å miljø, påpeker Byklum.