For det vil skje igjen, mener PT.
Få uker tilbake ble en halv million mobilkunder rammet da nettet brøt sammen for tre ledende norske mobiloperatører med få dagers mellomrom.
Den tekniske rapporten er nå levert fra Post- og teletilsynet om det som trolig er blant de mest frustrerende ukene for norske mobilkunder – med tre store nettbrudd i Oslo-området 25. august og 28. august i år, skriver Aftenposten.
– Veldig spesielt
– Vi har aldri opplevd før at det inntreffer tre ulike større hendelser på så kort tid. Det var veldig spesielt, sier sikkerhetssjef Geir Vareberg i Post- og teletilsynet.
Rapporten skal dokumentere hva som skjedde da den ene feilen etter den andre slo ut Telenor, NetCom og BaneTele i løpet av én uke. Flest ble berørt av Telenors problemer, da nettet ble rammet i tre og en halv time 25. august.
NetCom-kunder måtte på sin side tåle to sammenbrudd på én uke som følge av en programvarefeil.
Leve med feil
Ifølge PT vil dette skje igjen med mindre det gjøres enorme investeringer.
Tilsynet skriver at både kundene, skattebetalerne og politikerne må være forberedt på "betydelige kostnader" hvis vi skal unngå sammenbrudd.
"Samfunnets brukere må til en viss grad måtte leve med at feil tidsvis kan oppstå", heter det, og videre at brukerne selv må ta ansvar for å vurdere behovet for å skaffe løsninger som står i forhold til risikoen for nye brudd.
Flere i år
Så langt i år har tilsynet registrert sju større sammenbrudd.
I hele fjor var det fem større hendelser, definert som brudd som varer i mer enn fem timer og hvor over 10.000 mennesker er rammet.
Både Helsetilsynet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har kritisert mobilselskapene for mange nettbrudd. Mobilselskapene mener på sin side at Norge er på verdenstoppen innen driftssikkerhet.