Miljøbil og racerbil. Poenget er å gjøre det miljøriktige så attraktivt som mulig.
– Vi tok initiativet til å lage en konseptbil som demonstrerer et poeng, nemlig at hvis man skal rette publikums kjøpekraft i en miljøriktig retning, så må man presentere det miljøvennlige som mer spenstig enn eksisterende alternativ. Det var bakgrunnen for FYK, sier prosjektleder i Aetek, Arild Tjomsland.
FYK er i høyeste grad et spenstig bilprosjekt. Den har motor og girkasse fra Ferrari, og ramme og karosseri er støpt og formet hos Aetek. Bilen skal lakkeres i sølv, og den vil garantert vekke oppsikt i Stavanger.
Det mest spennende med bilen er likevel at den går på drivstoffet hytan.
– Dette er en gass som er en blanding av hydrogen og naturgass. Blandingen gjør at den blir mer effektfull og den gir lavere utslipp enn naturgass i seg selv. Mellom 8 og 11 prosent i hytangassen er hydrogen, resten er naturgass, sier Tjomsland.
Unngår problemer
Foruten lavere utslipp og høyere ytelse, gir hytan også andre fordeler.
– Vi unngår de problemene en ren hydrogenmotor får, for eksempel høy temperatur og lekkasjer i alle pakninger, sier Tjomsland.
Statoil er hovedsponsor til FYK-konseptbilen. Raufoss Fuel Systems monterer inn gasspåfyllingsanlegget og selve tanken på bilen.
– Bergans er med på interiørdelen i bilen, mens S&T electronics utvikler og produserer motorovervåkningsanlegg og digitalt display.
Krefter
FYK vil sparke godt i fra når den får anledning til det. V8-motoren fra Ferrari vil yte opp mot 300 hk. Det er mye på en bil som maksimalt kommer til å veie 850 kilo.
– Dette er en bil som vi kan forvente oss mye av når det gjelder ytelser. Når det gjelder forbruket, satser vi på en tankkapasitet som gjør den i stand til å kunne kjøre ca 30 mil, sier Espen Enerhaugen i Aetek. Det er han som hovedsakelig fysisk former og bygger FYK, som viser at hytan kan egne seg som drivstoff. I midten av august står Statoils nye stasjon på Forus klar, og der blir hytan en av drivstofftilbudene.
– Biler som fra før går på naturgass, kan uten problemer gå på Hytan. Ytelsene vil øke med dette drivstoffet, sier Tjomsland.
Når FYK blir presentert under ONS-utstillingen i Stavanger, har Aetek et 10 måneder gammelt prosjekt med hard jobbing bak seg.
–Det er et sammenfall av tilfeldigheter som gjorde at vi er med på ONS. Vi gikk i gang med hytanbilprosjektet på eget initiativ, og så viste det seg at Statoil ville teste ut hytan som drivstoff. Dette blir spennende, sier Arild Tjomsland.