Hvordan skal man få flere til å ta bena fatt i hovedstaden? En tverrfagliggruppe fra Rambøll skal lage en plan.
-Det å gå er bare positivt. Det er bra for helsen og miljøet, og en bonus er at det er gratis. Vi skal redusere de korte bil- og bussreiser gjennom å motivere, og legge til rette for, at folk spaserer i stedet. Vi ønsker at Oslo skal markedsføres og kjennes igjen som en fotgjengervennlig by, forteller Frida Andersson, prosjektleder fra Rambøll.
Kommunen har innsett at det må tas større hensyn til fotgjengerne i byplanlegging, en gåstrategi vil bidra til en mer langsiktig, helhetlig og integrert satsing.
Med utgangspunkt i Statens Vegvesens veileder for lokale gåstrategier, skal en flerfaglig gruppe fra trafikk, urbanisme og Rambøll Management Consulting utarbeide strategien.
Oslo kommune har allerede en høy gåandel (25-30 %), men det er likevel et mål å øke andelen fotgjengere ytterligere. Derfor blir ett av fokusområdene å bedre forholdene for de som allerede er fotgjengere i dag. Oslo er en kompleks by med mange forskjellige gåkulturer. Nå skal Rambøll bistår med å lage tiltak som skal treffe alle bydeler. Viktige momenter blir trygghet, som for eksempel belysning, utbedring av snarveier, drift og vedlikehold som brøyting og strøing, holdningskampanjer og mye mer.
-En gåstrategi er bra for både folkehelsen og miljøet. Som samfunnsrådgiver er dette prosjektet både morsomt og givende. Vi er stolte av å bidra til utvikling av hovedstaden vår, sier Hilde Nordskogen, direktør for Byutvikling og samferdsel i Rambøll.