I en rapport fra 2011 utarbeidet av Autostrade per l'Italia hevdes det at Morandi-broen som kollapset ved Genova i går, var preget av kraftig slitasje. Det melder det italienske nyhetsbyrået Ansa.
Autostrade per l'Italia er et veiselskap som bygger og forvalter bomveier i Italia.
I rapporten hevdes det at bilkøer og stort trafikkvolum fører til stor slitasje på brukonstruksjonen, og at det derfor har foregått kontinuerlig vedlikeholdsarbeid på broen i årevis.
Også da broen kollapset tirsdag pågikk det vedlikeholdsarbeider ved fundamentene til broen som ble åpnet for trafikk i 1967.
- Stengt på dagen: Denne brua har samme skjøt som norsk ulykkesbru
– Tusenvis av broer i fare
TU refererte i går til et intervju den italienske avisen Il Giornale gjorde med daglig leder i firmaet 4 Emme som arbeider med inspeksjoner og kontroll av broer.
Settimo Martinello sier i intervjuet at det er velkjent at det lenge har vært problemer med Morandi-broen, og hevdet at tusenvis av italienske broer står i fare for å kollapse. Han mener alle betongbroer bygget på 1950- og 60-tallet står i fare, rett og slett fordi de har nådd slutten av sin forventede levetid.
I følge Martinello er det flere broer i Italia som kollapser hvert år, men at disse ulykkene ikke har fått særlig oppmerksomhet fordi det har vært snakk om mindre broer.
Direktøren for Italias Nasjonale forskningsråd (CNR), Antonio Acchiuzzi, påpeker også at det har vært flere mindre brokollapser i Italia de siste årene, og ramser opp en rekke tilfeller i en kommentar på forskningsrådets hjemmesider.
Occhiuzzi skriver at fellestrekket ved disse kollapsene er at de har rammet betongbroer som er mer enn 50 år gamle.
Han skriver også at andre broer av samme type som Morandi-broen har vist seg å ha forholdsvis lav holdbarhet, og mener at alderen på broene fra 1950- og 60-tallet tilsvarer omtrent brukstiden for armerte betongverk som er bygget med de teknologiene som var tilgjengelige da.
Occhiuzzi hevder at det i praksis er flere titusen broer i Italia som har overskredet sin beregnede levetid, og stiller spørsmål ved om de metodene man bruker for å vurdere hvor sikre broene er, er gode nok.
– Det ser ut til at Morandi-broen var under konstant overvåking, og det er ingen grunn til å tvile på at driftsselskapet brukte alle tilgjengelige tekniske løsninger. Den plutselige kollapsen indikerer derfor at disse overvåkingssystemene ikke er gode nok til å forhindre tragedier som denne, skriver Occhiuzzi blant annet.
Occhiuzzi mener at det i mange tilfeller vil være billigere å bygge nye broer enn å reparere de gamle, og at nye broer dessuten vil være konstruert for å tåle vekten av dagens kjøretøy, som er mye tyngre enn kjøretøyene som fantes da de gamle broene ble bygget.
Kostnadene ved å bygge nye broer vil være flere titalls milliarder euro, mener forskningsrådsdirektøren. Og han foreslår derfor at det opprettes en slags Marshall-plan for italiensk infrastruktur.
- Vegvesenet i 2015: Mange norske broer har truet bæreevne
Tror ikke uværet hadde betydning
Andre eksperter tror korrosjon på spennkablene kan kan ha bidratt til brokollapsen.
– Ettersom denne armerte og forspente broen har stått i 50 år, er det mulig at korrosjon på spennkablene eller armeringene kan ha vært en medvirkende faktor, sier Ian Firth, tidligere president i The Institution of Structural Engineers, i følge NTB.
Firth sier at også det pågående arbeidet på broen kan være en del av årsaken, men han stiller seg mer tvilende til at uværet som var i området da broen kollapset, er relevant for ulykken.
Flere øyenvitner meldte imidlertid at broen ble truffet av lyn like før den falt sammen.
- Forsikringsselskap: Støpte bro uten å sjekke om forskalingen holdt
Frykter flere døde
Onsdag opplyste italienske myndigheter at 42 personer er bekreftet døde i ulykken. Tre av dem er barn på 8, 12 og 13 år. I tillegg er 16 mennesker skadd, flere av dem alvorlig. Det er fortsatt frykt for at dødstallet vil stige.
Statsminister Guiseppe Conte har lovet at all veiinfrastruktur i Italia nå skal dobbelsjekkes for å unngå nye ulykker.
Er du interessert i tekniske detaljer om Morandi-broen, kan denne brosjyren fra 1968 være interessant. Den er hovedsaklig skrevet på spansk, men inneholder en rekke fotografier fra byggingen av broen, tegninger og tabeller, som nok vil være informative uansett språkkunnskaper.
- Entreprenør: Kaller broprosjektering fullstendig skivebom