Norge anbefales å kutte elbilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.
I en rapport fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio, som har satt sammen tolv forskere til å gjøre opp status for den nordiske klimapolitikken, kommer det klare råd til norske politikere, skriver VG.


Norge anbefales blant annet å redusere elbil-subsidiene og øke avgiftene på biler som forurenser mer.

Fornybar Norge: Gjør solceller på tak mindre interessant
TU.no har tidligere laget oversikt over elbilfordelene. Der framgikk det at selv om fordelene forsvant, ville det lønne seg å ha elbil framfor fossildrevet bil. Det er til nå kjent at momsfritaket skal revurderes i 2020.
Mest effektivt

Varsler straffetoll fra første dag: – Holder verden på pinebenken
– Hvis målet er å redusere klimautslippene er det mest effektive å rette tiltakene og avgiftene inn mot bilene som bidrar med de største utslippene, sier postdoktor Katinka Holtsmark ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo til avisen.
Hun sier videre at mindre elbilstøtte og dyrere fossile biler kan føre til at folk velger andre løsninger, som kollektivtransport.
Forskerne bak rapporten tilbakeviser også påstandene om at norsk oljeproduksjon vil bli erstattet av oljeproduksjon fra andre land hvis Norge kutter sin produksjon.
Holtsmark sier at dersom Norge ønsker å øke ambisjonene i klimapolitikken, må oljeproduksjonen kuttes. Det vil ikke bedre det norske klimaregnskapet, men det vil kutte de globale utslippene, ifølge postdoktoren.

Snart blir det billigere å bytte batteri i elbiler enn motor i bensinbiler
Glen Peters, seniorforsker ved Cicero Senter for klimaforskning, og en av foredragsholderne under årets Nordic EV Summit, sa til TU.no tidligere i år at det ikke er mulig å se elbileffekten i utslippet fra transportsektoren i Norge.

«Oppsiktsvekkende» hvor lang tid det tar å bytte musikk på skjerm
– For det første er elbilflåten relativt liten. Men det viktigste er antakeligvis at vi kjører stadig mer. Det blir som når du kjøper et nytt, energieffektivt kjøleskap, og setter det gamle ned i kjelleren hvor det skal fungere som ølkjøleskap. Da har du i praksis ikke redusert energien du bruker på kjøleskap sa Peters i februar.

– I praksis i mål med et nybilsalg som er nullutslipp