DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Rapport: Riks- og europaveiene har blitt bedre - fylkesveiene er dårligst

Det har vært en tydelig forbedring av veinettet mellom 2014 og 2019, viser en rapport fra Vista analyse som interesseorganisasjonen OVF har bestilt.

Kvaliteten på veiene i Norge er blitt bedre, men det er store regionale forskjeller, ifølge en ny rapport. Bildet er fra fylkesvei 7 ved Øystese.
Kvaliteten på veiene i Norge er blitt bedre, men det er store regionale forskjeller, ifølge en ny rapport. Bildet er fra fylkesvei 7 ved Øystese. Foto: Marianne Løvland / NTB
27. jan. 2021 - 09:10

– Vår indikator for kjøreteknisk kvalitet viser en forbedring for alle veityper og alle fylker. Det er særlig kvaliteten på veidekke og veidekkets bredder som har bedret seg, konkluderer rapporten, som organisasjonen Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) legger fram onsdag.

Forbedringene er større for riks- og europaveier enn for fylkesveiene. Det er også store regionale forskjeller, ifølge rapporten.

– Vestland, Agder og Troms og Finnmark scorer relativt dårligst på vår indikator for veiers kjøretekniske kvalitet, heter det.

Vista Analyse slår også fast at riks- og fylkesveiene stort sett holder en lavere standard enn målene de har satt.

Ifølge rapporten har fylkeskommunenes utgifter til drift og vedlikehold økt betydelig. I perioden 2015–2019 brukte fylkeskommunene i gjennomsnitt 8,8 milliarder kroner per år på dette, mens Statens vegvesen brukte i gjennomsnitt 5,8 milliarder kroner årlig på drift og vedlikehold av europaveier og riksveier.

I perioden 2010–2014 var tallene henholdsvis 7,1 milliarder og 4,7 milliarder kroner, alt målt i 2019-kroner.

På fylkesveiene brukes det i snitt 200.000 kroner per kilometer hvert år, mens for riks- og europaveiene er dette beløpet 500.000 kroner. Drifts- og vedlikeholdskostnadene er høyest i vestlandsfylkene og i Viken.

Rapporten viser også til redusert ulykkesrisiko på veiene.

(©NTB)

Petoro sier de legger bak seg et kvartal med stabil og god drift. Bildet viser Ivar Aasen-feltet i Nordsjøen.
Les også

Resultatfall for Petoro grunnet lavere gasspriser

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.