Ved å endre gjennomføringsmodellen for veiutbygging kan Statens Vegvesen spare omlag 950 millioner kroner de neste 2,5 årene, og redusere planleggingstiden på store veiprosjekter med flere år.
Det konkluderer en ny rapport Oslo Economics har utarbeidet på oppdrag for Veidekke.
Bør endre metode
Når et veiprosjekt er ferdig regulert, tar det ofte flere år før byggearbeidene kommer i gang.
For å endre dette er det nødvendig å endre gjennomføringsmodell, står det i rapporten.
– I dag så er det slik at den dominerende gjennomføringsformen skiller planleggingsfasen helt fra gjennomføringen. Veimyndighetene prosjekterer en vei helt ferdig i detalj før de sender ting ut på anbud og bringer inn entreprenør. På den måten blir tidssekvensen for den totale gjennomføringen mye lenger enn nødvendig, sier Arne Giske, konsernsjef i Veidekke.
Rapporten konkluderer med at en totalentreprise vil egne seg bedre, noe som i dag er svært vanlig på byggesiden.
– Dersom en entreprenør får totalansvar for et prosjekt, kan byggetiden reduseres med opptil to år på de største prosjektene ved at detaljplanlegging og bygging kan gjøres parallelt, sier Giske.
Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler
Ressurssparende
Rapporten konkluderer med at denne gjennomføringsmetoden vil frigjøre Statens Vegvesen for ressurser internt, gi færre tvistesaker mellom byggherre og entreprenør, og dermed redusere byggetiden med opptil to år.
– Bruk av totalentrepriser er ressursbesparende for byggherren. Den trenger ikke sette av arbeidskraft til prosjektering og kan i byggeperioden bruke mindre ressurser på kontroll, forklarer Giske.
Rapporten anslår at dersom bruken av totalentrepriser i norske veiprosjekter øker, vil det føre til besparelser på om lag 950 millioner kroner i prosjektene Statens vegvesen planlegger de neste 2,5 årene.
Les også: Nå åpner den kraftig oppgraderte Suez-kanalen
Jobber med implementering
Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens Vegvesen har gått gjennom rapporten, og sier konklusjonen samsvarer godt med etatens egne utredninger.
– At en totalentreprise for et prosjekt kan bidra til at vi sparer både tid og ressurser er vi klar over. Det er nettopp derfor vi ønsker å benytte oss mer av denne entrepriseformen, sier hun.
Per i dag har ikke Vegvesenet benyttet seg av totalentrepriser i særlig stor grad, men dette jobber de med å endre.
– Vi har nå bestemt at vi innen 2020 skal ha mellom ti og 15 prosent totalentrepriser, og holder på å se hvilke prosjekter dette kan egne seg for, sier hun.
Solslyng: Se hva sommervarmen gjør med jernbanen
Vil ha påvirkningsmulighet
Men, til tross for fordelene ved bruk av totalentrepriser, understreker Sandvin at entrepriseformen ikke er egnet for alle prosjekter.
– Det viktigste er å tilpasse kontraktstrategien til prosjektet. En totalentreprise er ikke den beste løsningen for alle prosjekter, sier hun.
Dette er Giske helt enig i.
– Hvis risikoforholdene er uavklarte eller uberegnelige, risikerer det offentlige å måtte betale en høy pris for overføring av risiko, noe som vil fordyre prosjektet unødvendig, sier han.
Og legger til at det i en totalentreprise må være mulig å funksjonsorientere kravene til prosjektet slik at entreprenøren har en reell mulighet til å påvirke utformingen og utførelsen av prosjektet.
– Våre egne erfaringer fra totalentrepriser som er gjennomført på veibygging, er veldig positive, avslutter Giske.
Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen