Rapporten er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse AS for Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Den har sett på utbyggingen av strekningen mellom Arendal og Tvedestrand, som har en kostnadsramme på 5,5 milliarder kroner, skriver NRK.
Kontrakten er den største som utlyses i norsk samferdsel noensinne. Rapporten konkluderer med at den med fordel kunne ha vært delt i to.
MEF frykter at store internasjonale aktører med erfaring med store utbygginger, vinner kontrakten framfor norske små og mellomstore entreprenører.
– En av grunnene til at det vil være mer lønnsomt å splitte store kontrakter, er at store kontrakter gir økt risiko, og dette må bakes inn. Dermed går vinningen opp spinningen, sier administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen, til kanalen.
Rapportens konklusjoner tilbakevises av Nye Veier AS, som har lagt opp til en stor entreprise på strekningen. De viser til at tre av de fire prekvalifiserte entreprenørene er norske.
Hvem som får hovedentreprisen på byggingen av den nye E18-strekningen avgjøres i desember. (©NTB)