- Vi har tidligere foreslått en sammenslåing mellom Statoil og Hydro. Men da ble vi ble vi slaktet fra mange hold, og spesielt fra SV. Blant annet sa Øystein Djupedal at han ikke kunne se noe som helst fordeler med en slik sammenslåing. Og nå sitter han i en regjering som jubler over det samme, sier Solvik-Olsen.
Nødvendig
Han tror at en sammenslåing var uunngåelig på grunn av den harde internasjonale konkurransen i petroleumsbransjen.
- Det er bedre at de to norske selskapene går sammen enn at de hver for seg går inn i internasjonale selskaper. Selv om det også er kulturforskjeller mellom Hydro og Statoil, ville det blitt mye større forskjeller hvis de hver for seg gikk sammen med utenlandske selskap.
Fremtidig teknologiutvikling
Solvik-Olsen tror sammenslåingen er viktig for teknologiutviklingen i norsk petroleumsvirksomhet. Han frykter ikke at det nye selskapet vil sovne når knivingen mellom de to norske konkurrentene forsvinner.
- Men hvis det blir for mye politisk styring, vil det kunne få uheldige konsekvenser for selskapet. Det blir spennende å se hva slags eierskap regjeringen legger opp til, sier Solvik-Olsen.
Han understreker at det i utgangspunktet ikke er problematisk at regjeringen legger opp til å eie 2/3 av selskapet så lenge det ikke blir politisk styrt.
- Bra for norsk aluminiumsindustri
Solvik- Olsen mener fusjonen også kan få positive konsekvenser for aluminiumsvirksomheten i Hydro.
- Vi unngår at aluminiumsvirksomheten til Hydro blir venstrehåndsarbeid. Nå får vi et selskap som kun fokuserer på aluminium, sier Solvik-Olsen.
Aluminiums- og kraftvirksomheten i Hydro ASA forblir et eget børsnotert selskap. Videreføring av aluminiumsvirksomheten i et eget børsnotert selskap vil danne grunnlaget for en forsterket satsing på aluminium. Kraftvirksomheten vil bli liggende i det gjenværende Hydro ASA.