Jernbanen i Romsdalen ble onsdag stengt på grunn av rasfaren, men Åknes/Tafjord Beredskap IKS mener at raset ikke vil nå E136 som ligger på motsatt side av elva Rauma.
-Vi er likevel i beredskap og klar til å stenge vegen om det skulle bli nødvendig, sier seksjonsleder i Statens vegvesen Region midt, Ole Jan Tønnesen, til Våre Veger.
Flom tenkelig scenario
Om raset blir stort nok til å nå elva, kan en oppdemming og påfølgende flom være et tenkelig scenario. Tønnesen vil ikke kommentere dette konkret, men sier at Statens vegvesen forholder seg til de faglige rådene fra overvåkingssentralen på Stranda, Åknes/Tafjord Beredskap IKS. Fra denne sentralen blir flere rasfarlige områder i Møre og Romsdal overvåket.
-Vi har drøftet situasjonen for vegtrafikken med Fylkesmannen. Foreløpig forholder vi oss til at gårdsbruk og bolighus samt jernbanen er mest utsatt når raset kommer, sier Tønnesen.
120 000 kubikkmeter stein
Beregningene fra beredskapssentralen viser at raset som kommer vil bli på 120.000 kubikkmeter steinmasser. Derfor er bebyggelsen på Lyngheim og Rønningen i Romsdalen nå evakuert. Jernbanen ble stengt onsdag.De siste dagene har fjellmassene beveget seg med 7 millimeter i døgnet i snitt. Det har vært en tydelig tendens til større bevegelser i regnvær. Beredskapssenteret fastslår med sikkerhet at raset kommer, men kan ikke si nøyaktig når det vil skje.
Raset som nå er ventet er uansett lite i forhold til det som beredskapssentralen mener vil komme en gang i framtida. Et volum på mellom 25 og 50 millioner kubikkmeter vil da rase ned mot dalbunnen og fylle Romsdalen på 1-2 kilometers lengde. Da vil både Europavegen og jernbanen være i faresonen.