– Det er observert løse masser i fjellsiden der raset gikk. Et ryddelag i helikopter har kommet til stedet for å hjelpe til med å få oversikt over situasjonen og fjerne eventuelle løsmasser som er igjen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag ettermiddag.
Trolig er det snakk om minst 10.000 kubikkmeter løsmasser i fjellsiden, kanskje mer, ifølge veivesenet.
– Vi starter oppryddingsarbeidet når vi får klarsignal fra geologene om at det er trygt og ikke fare for nye ras, skriver veivesenet og legger til at målet er å få åpnet i hvert fall ett felt av veien forbi rasstedet.
Vogntog tatt
Raset som gikk onsdag morgen er 5 meter høyt og mellom 50 og 60 meter bredt. Ifølge brannvesenet skal raset ha vært nesten 500 meter langt. Bilder tatt fra helikopter viser hvordan enorme steinmasser har rast fra langt oppe i fjellsiden og ned i Bolstadfjorden mellom Trollkonetunnelen i Vaksdal og Hyvingstunnelen. E16 er sperret på stedet og kommer til å bli det i lang tid, opplyser politiet.
Et vogntog som tilhører Asko Vest ble tatt av steinmassene. Sjåføren har fortalt at han kom kjørende gjennom tunnelen på vei mot Voss da det smalt, skriver Bergens Tidende.
– Han forteller at det opplevdes som et voldsomt trøkk akkurat idet han kom ut av tunnelen, og at han fort skjønte at det var fjellsiden som raste ned i veien. Vogntoget ble kastet rundt og ble liggende på siden. Sjåføren konstaterte relativt raskt at han hadde sluppet heldig fra ulykken. Det første han gjorde var å ringe oss i ledelsen for å informere om hva som hadde skjedd, sier direktør Edvin R. Nilsson i Asko til avisen.
Krever rassikring
Nilsson er svært lei av ras- og rasfare på E16.
– Vi har sendt brev til statsråden om dette før, og vi skal ikke gi oss med å øve press i den retningen etter dette. Nå må det skje noe langs denne ras- og ulykkesbelastede strekningen, sier han til avisen.
Også Yrkestrafikkforbundet (YTF) ber om fortgang i prosessen for å få en ny vei mellom Voss og Bergen.
– Ulykker og ras er en stor trussel for enhver yrkessjåfør. Som lastebil- eller bussjåfør ser du ofte opp i fjellskrenten i frykt for ras. En yrkessjåfør må være trygg på at veien man kjører ikke vil rase ut, ikke minst når politikerne er klar over problemet. Man kan ikke med vitende og vilje godta at sjåførene utsettes for risiko uten å gjøre noe med ras og ulykker, sier forbundsleder Svein Furøy.
Det er besluttet å bygge ny E16 med tunnel, men dette arbeidet kan tidligst starte i 2021.
– Det tar en del år å bygge selv om en setter alle kluter til. Men nå begynner vi å se lyset i tunnelen med tanke på at vi har tatt beslutning om at tunnel skal bygges. Vi har full fremdrift på å jobbe med nasjonal transportplan. Stortinget skal vedta den før sommeren 2017, deretter er det bare å komme i gang med en del av prosjektet, kommenterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) overfor TV 2.
Mens veien er stengt etter raset er det anbefalt omkjøring via fylkesvei 7. Her ble det onsdag ettermiddag og kveld meldt om stillestående køer.(©NTB)