KRISTIANSAND: Under Subsea 2014-konferansen i regi av Norsk Forening for Automatisering, presenterte Mathisen elektriske aktuatorer som selskapet har levert til Åsgard Subsea Compression-prosjektet. Ifølge Mathisen, som er leder for eSolutions i FMC Technologies, handler det om at kontrollsystemet får bedre ”øyne og ører” og bedre datakraft slik at systemet kan ta bedre beslutninger. Han legger ikke skjul på at selskapets visjon er å etablere en helelektrisk subsea kontrollsystemstandard. På spørsmål om fordelene med elektrisk aktuator svarer han:
– Den er mer presis, har høyere hastighet på reguleringsprosessen, er liten og lett og kan enkelt byttes ut, ramser Mathisen opp.
Les om: Krevende kompresjonsprosjekt
Presisjon gir gevinst
Helelektriske løsninger utfordrer hydrauliske kontrollsystemer. Hydrauliske aktuatorer fungerer trinnvis, og da nærmer man seg for eksempel ønsket trykknivå stegvis. Det kan gi et gap mellom ønsket og faktisk verdi.
– Reguleringseksperter mener at selv en liten forbedring av presisjonsnivå gir stor verdi for reguleringsprosessen. Her ligger det også penger. Kunder sier at dette gir stor merverdi, forteller Mathisen. Han mener hydrauliske systemer har en rekke ulemper, som risiko for håndtering av trykksatt utstyr og utslipp av hydraulisk kontrollvæske i sjøen.
Les også: Nitrogen eller olje – valgets kval
Kjent tilstand
I motsetning til de hydrauliske kan man kjenne tilstanden til en elektrisk aktuator slik at man vet når man bør tenke på å skifte den ut. Mathisen mener at man på den måten kan planlegge utskiftingen ved neste vedlikeholdsoperasjon, en stor fordel i forhold til hydrauliske løsninger. Det er mer uforutsigbart, og det krever kostbart reparasjonsverktøy. Slike ad hoc-reparasjoner koster millioner, sier Mathisen.
Pilot nedihulls-ventil
Et motiv med helelektriske løsninger er selvfølgelig å slippe hydraulisk infrastruktur. En av innvendingene Mathisen ble møtt med på konferansen, var at nedihullsventiler fortsatt er hydrauliske. Det krever hydraulikk hele veien til brønnen, og da kan man like godt bruke hydrauliske aktuatorer.
– Nå finnes det en pilot subsea med elektrisk nedihullsventil. Når den er kvalifisert, finnes det produkter på markedet som gjør at du kan være fullelektrisk, parerer Mathisen. De første generasjonene elektriske aktuatorer har vært dyrere enn hydrauliske alternativer.
– Det er selvfølgelig en viktig begrensning. De siste årene har vi jobbet med å få elektriske aktuatorer til konkurransedyktig pris, som løsningene jeg presenterte her. Da fører merverdien som følger med det elektriske til at det er å foretrekke, mener Mathisen.