Brudelis trehjling er noe midt i mellom en firehjuls terrengmotorsykkel og en vanlig motorsykkel.
Den vekker oppsikt og beundring langt ut over Norges grenser.
Alle som har prøvekjørt motorsykkelen, er svært entusiastiske over hvor god kontroll man har over kjøretøyet og hvor sikkert og morsomt det er å kjøre.
– Motorsykkel er ikke lenger bare et transportmiddel, men også for avkobling og rekreasjon. Det er det vi ønsker å gjøre, sier siviling. og konstruktør Geir Brudeli.
Norsk produksjon
På nytt kan vi få norskproduserte motorsykler.
Mange husker kanskje Tempo som ble produsert i Sandnes. Det var motorsykler og mopeder for folk flest, mens trehjulingen til Brudeli er et typisk nisjeprodukt du ikke får kjøpt hos vanlige forhandlere av motorsykler.
Tempo-motor
Faktisk var det en 50 kubikkcentimeters motor fra en Tempo-moped Brudeli benyttet i sin første prototyp for å teste grunnprinsippet med konstruksjonen.
Geir Brudeli er utdannet ved NTNU og har arbeidet i bilmiljøet på Kongsberg før han satset på sin ide til en motorsykkel. Han kan ikke nok fullrose sin tid ved NTNU på maskinlinjen.
– Den var helt topp, og jeg har funnet riktig hylle i livet, sier han.
Design-hjelp
Etter de innledende testene av den første prototypen fikk Geir Brudeli hjelp av designselskapet Hareide Designmill med den endelige utformingen.
Det førte til ytterligere en prototyp, denne gang med noe kortere og større hellingsvinkel på hjulene.
Han innså også at de ikke kom lenger uten bruk av et skikkelig 3D DAK-system.
– Nå i ettertid angrer jeg på at vi ikke høsten 2001 da vi startet arbeidet med første prototypen investerte i et DAK-system, sier Brudeli.
Over til DAK
Han testet flere DAK-systemer før han begynte utviklingsarbeidet med å bruke DAK-systemet SolidWorks.
– Viktige kriterier var at det skulle være lett å lære og at det skulle behandle store sammenstillinger. Dessuten skulle vi kunne bevege deler i forhold til hverandre og ha et system som effektivt kunne kommunisere mot Hareide Designmill, sier han.
Patent hjuloppheng
Det patenterte hjulopphenget er uten tvil den delen som har vært mest arbeidskrevende. – Her har vu hatt stor nytte av DAK-systemet for å kunne kjøre tidlige tester av hvordan forskjellige bevegelige deler fungerer sammen uten å kollidere med hverandre, sier Brudeli.
Det er ekstreme bevegelser på hjulopphenget.
– Det er utrolig mange egenskaper som skal tas vare på samtidig. Dette fordi sykkel kan legge seg over 45 grader og samtidig ha 200 mm fjæringsvandring, sier han.
Det finnes også andre som har konstruert motorsykler med tre hjul og lutning, men ingen har greidd å få tilsvarende helling og like stor fjæringsvandring, hevder han.
Da han viste motorsykkelen på en messe i Milano i fjor møtte han andre motorsykkelkonstruktører som var forbauset over hva Brudeli og hans stab hadde fått til med begrensede ressurser.
Mest mulig norsk
Spesielt er han glad for den produksjonsmessige fordelen bruk av 3D konstruksjonsverktøy har for produksjonen av delene.
– Jeg synes det er skjedd en stor utvikling de senere årene. Nå kan vi elektronisk sende en 3D modell og raskt få inn tilbud på delen. Er tilbudet bra er det bare å kjøre 3D-modellen rett til maskinering, sier han.
Enda er det mye som skal på plass før produksjonen starter for alvor. Det vil ikke skje før neste høst og våren 2008. Produksjonen skal skje med bruk av underleverandører, men selve sammenstillingen skal de stå for selv.
– Vi har en ambisjon om å bruke norske underleverandører så langt som mulig, sier han.
Fjellmotor
Motoren på 625 kubikkcentimeter som yter 60 hester kommer fra motorsykkelprodusenten KTM i Østerrike.
Ellers vil de bruke standarddeler som bremser og støtdempere.
– Vi ser ingen grunn til å lage dette selv, sier Brudeli. Allerede har han flere bestillinger på sykkelen. Skal du kjøpe den her i landet må du punge ut rundt 250.000 kroner.