Fylkesvegen har nummer 633. Den bratte fjellsiden ligger ytterst i Selje kommune noen få kilometer fra Stad. Kleivetunnelen er navnet på rassikringstunnelen. Den blir 570 meter lang.
I dag er vegen sikret med to rasoverbygg med en lengde på 58 meter til sammen. Mellom dem står et fanggjerde. Dette er ikke en holdbar løsning.
- Rasoverbyggene er fra 60-tallet og er modne for utskifting. Fanggjerdet gir ikke tilstrekkelig beskyttelse. Stein har falt over gjerdet flere ganger, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Statens vegvesen.
- Spyling fra helikopter er forsøkt, men det førte til at det sto sto igjen, ble ustabilt. I 2011 ble flere muligheter for å sikre vegen vurdert før vi bestemte oss for tunnelen. Den får profil T5,5 med en møtenisje på T8,5. Tunnelen går i kurve, så det bli ikke stoppsikt. Derfor blir den lysregulert. Sesnsorer vil oppdage et kjøretøy i tunnelen og gi rødt lys for motgående trafikk, sier Huseklepp.
Tunnelen skal sikres permanent med 4 000 bolter og 1 800 kbm sprøytebetong. Vann- og frostsikring vil dekke 5 100 kvm. 25 000 kbm skal tas ut fra tunnelen. Fra forskjæringene blir det sprengt 3 500 kbm.
I tillegg til driving og sikring av tunnelen omfatter oppdraget støp av to portaler, begge 13 meter lange, anlegg av 300 meter veg i dagen, oppføring av et teknisk bygg og riving av rasoverbyggene. Rekkverk og asfalt på nåværende veg skal også rives og fjernes.
Statens vegvesen har prosjektert tunnelen i egenregi. Den skal være ferdig innen utgangen av oktober neste år.