Studentene har etterspurt det tidligere. Nå har også en intern evaluering slått det fast:
Studentene på Universitetet i Oslos lektorprogram, som kombinerer en mastergrad med relevant pedagogikk, får for lite trening i å undervise elever.
Får sjokk
Nå gjør universitetet studiet mer profesjonsrettet.
– Mange får det vi kaller "praksissjokket" et godt stykke ut i det fem år lange studiet. Fra og med denne høsten innfører vi flere praksisuker på et tidligere tidspunkt i studiet, slik at studentene raskere kan finne ut om de trives med å være lærere, sier Siri Høgseth, rådgiver ved Lektorprogrammet, til Teknisk Ukeblad.
På denne måten vil universitetet at studenter som ikke egner seg som lærere, blir det.
To av tre professorer forsvinner
Alle retninger
I første omgang er det snakk om noen uker ekstra praksis, men praksisdelen vil bli ytterligere utvidet.
– Dette gjelder alle studieretningene på Lektorprogrammet, inkludert realfagsløpet, sier rådgiveren.
Mange elever sliter med realfag. Endringene er derfor ekstra viktig for studentene som skal bli lektorer i realfag.
Sentrale fag
– Vi kan si det slik. Forskning viser at gode lærere er det viktigste for at elevene skal lære seg realfag, sier Høgseth.
Universitetet i Oslo gjør en annen endring på Lektorprogrammet, nemlig å redusere antall fag studentene kan ta.
– Vi tilbyr nå de sentrale skolefagene. Det gjør vi for å unngå at studentene blir for spredt på mange fag ved andre institutter, noe studentene har klaget på, sier Høgseth.