Det er tyske MAN som har utviklet det de kaller en elektronisk svingassistent for lastebiler.
Systemet er fortsatt under utvikling og skal de neste månedene gjennomgå omfattende tester på lastebiler i ordinær trafikk.
Ultralyd
Den elektroniske svingassistenten registrerer ved hjelp av ultralydsensorer på førerhuset alt som befinner seg innenfor en viss avstand til høyre og like foran bilen. Med andre ord dødsonen – det området sjåføren har minst oversikt over fra førerplassen.
Særlig i bytrafikken kommer ofte syklister opp på høyre side av bilen i veikryss for å smette over veien så fort det er en mulighet. En årsak til ulykker mellom tunge kjøretøy og myke trafikanter er at syklister og fotgjengere kommer inn under bilen ved svinging til høyre.
Den såkalte svingassistenten vil imidlertid varsle sjåføren dersom det befinner seg noen farlig nær kjøretøyet.
To meter
Når bilen stopper i et veikryss, vil elektronikken registrere og lagre opplysningene om alt som befinner seg nærmere førerhuset enn to meter.
Hvis folk kommer nærmere bilen eller det dukker opp en syklist i det farlige området, får sjåføren et visuelt signal om dette, slik at hun eller han kan være ekstra aktpågivende.
Hvis andre trafikanter fortsatt befinner seg i det farlige området når bilen begynner å bevege seg, høres i tillegg et varselsignal.
Prisvinnende
Systemet har allerede rukket å vinne den prestisjetunge prisen «Gelber Engel» (Gul Engel) for 2009.
Denne prisen deles ut av tyske ADAC, som er den største bilorganisasjonen i Europa.
MANs utviklingssjef Eberhard Hipp sier han er glad og stolt over at en personbilorganisasjon gir denne høythengende prisen til en lastebilprodusent for arbeidet med sikkerhet.
MAN Nutzfahrzeuge skal de kommende årene gradvis introdusere svingassistenten i sine kjørtøyserier.