Skipsverftet skal fortsatt bygge skip, men mindre og færre.
I tillegg må driften dreies over mot andre produkter.
Verftet, som eies av A.P. Møller-Mærsk-konsernet, må presentere en plan for alternativ drift.
Ser framover
– Vi ønsker å bevare et skipsverft på Lindø og har derfor vedtatt en forretningsmodell som er kreativ og framtidsrettet, sier verftets styreleder, Lars-Erik Brenøe, ifølge business.dk.
De tillitsvalgte ved verftet er glad for løsningen, selv om antall ansatte må reduseres fra dagens 2.700. Det skal være interesse blant andre selskaper å leie seg inn på verftsområdet.
Konkurrerer
Odense Stålskibsverft skal blant annet prøve å komme seg inn på det norske spesialfeltet; offshore supplyskip.
Analyse- og konsulentselskapet AT Kearney har identifisert flere mulige leietakere og bedrifter som kan tenke seg å benytte utstyr og infrastruktur ved anlegget.
Tre-deling
Lindø-verftet – som Odense-selskapet gjerne kalles, skal etter den nye modellen deles i tre: Skipsverft, industridel og felles faciliteter.
Administrerende direktør Finn Buus Nielsen ved verftet er fornøyd med at A.P. Møller-Mærsk beholder skipsbyggingskompetansen. Det er viktig også for shippingdelen av konsernet, mener han.
Verftet har ett skip i ordre, og det leveres i løpet av 2010.
Les også: Stenger skipsverft