Skipsverftet skal fortsatt bygge skip, men mindre og færre.
I tillegg må driften dreies over mot andre produkter.
Verftet, som eies av A.P. Møller-Mærsk-konsernet, må presentere en plan for alternativ drift.
Ser framover
– Vi ønsker å bevare et skipsverft på Lindø og har derfor vedtatt en forretningsmodell som er kreativ og framtidsrettet, sier verftets styreleder, Lars-Erik Brenøe, ifølge business.dk.
De tillitsvalgte ved verftet er glad for løsningen, selv om antall ansatte må reduseres fra dagens 2.700. Det skal være interesse blant andre selskaper å leie seg inn på verftsområdet.
Konkurrerer
Odense Stålskibsverft skal blant annet prøve å komme seg inn på det norske spesialfeltet; offshore supplyskip.
Analyse- og konsulentselskapet AT Kearney har identifisert flere mulige leietakere og bedrifter som kan tenke seg å benytte utstyr og infrastruktur ved anlegget.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tre-deling
Lindø-verftet – som Odense-selskapet gjerne kalles, skal etter den nye modellen deles i tre: Skipsverft, industridel og felles faciliteter.
Administrerende direktør Finn Buus Nielsen ved verftet er fornøyd med at A.P. Møller-Mærsk beholder skipsbyggingskompetansen. Det er viktig også for shippingdelen av konsernet, mener han.
Verftet har ett skip i ordre, og det leveres i løpet av 2010.
Les også: Stenger skipsverft