Ålesund (NTB-Kjell Herskedal): Næringsministeren varslet mer penger til å styrke maritim forskning og innovasjon, og han vil øremerke 25 millioner kroner til miljøprosjekter og nærskipsfart, det vil si utvikling av en moderne skipsflåte langs norskekysten som kan bli en reell konkurrent til varetransporten på veiene.
Redusert skatt
Om den utsatte rederiskatten som regjeringen vil ha tilbakebetalt over ti år, sa Andersen at den ikke er på 550 millioner kroner, slik mange har trodd – men 180 millioner kroner. Årsaken til dette er at det ikke er markedsverdi som legges til grunn for beregningen, men bokført verdi. Dernest er det bare to tredeler som skal tilbakebetales, ikke 100 prosent slik mange har lagt til grunn.
– Årsaken er at en tredel kan brukes til miljøtiltak i rederiene. Her må hele den maritime bransjen stille opp for å bidra til for eksempel klimagassreduksjoner, ballastvannreduksjoner og utfasing av tungolje som drivstoff, sa Andersen.
Historisk ordremengde
Over 300 fra den maritime næringen i Norge er samlet i Ålesund på årets verftskonferanse. Ordremengden på verftene er nå på et historisk høyt nivå med skip for utrolige 66 milliarder kroner som skal bygges de nærmeste årene. Dette gir enorme ringvirkninger for utstyrsleverandørene, og for hele lokalsamfunn langs kysten.
– Jeg tror det kan bli god butikk å satse på miljø i årene som kommer, og særlig interessant blir det hvis vi her i landet klarer å ligge i front og i forkant av det internasjonale regelverket, sa Andersen.
Han lovet næringen forutsigbare rammevilkår med en rederiskatt på EU-nivå. Det betyr så godt som ingen skattlegging, og ifølge næringsministeren må subsidieringen fortsette så lenge det samme skjer internasjonalt. (©NTB)