Det kommer fram av Norges Rederiforbunds konjunkturrapport.
Forbundet peker på fallende oljepris, økte geopolitiske spenninger og lav og usikker vekst i verdensøkonomien som årsaker til at den maritime næringen får det tøft.
– Man ser nå et tydelig negativt omslag på kort tid. 2015 vil bli et vanskelig år for norske maritime bedrifter, men vi må være forberedt på at 2016 kan bli enda mer krevende, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund.
Nedgang offshore
I år venter rederiene en omsetningsvekst på 2,3 prosent til 268 milliarder kroner, mot 6 prosent i fjor.
Særlig offshore ser man et stort omslag. Der venter man at omsetningen faller for første gang siden 2002. Mot 9,9 prosent omsetningsvekst i fjor, venter man en nedgang på 4,2 prosent i løpet av 2015.
Bildet er noe annerledes innen tradisjonell skipsfart. De interkontinentale rederiene venter i år en omsetningsvekst på 5,1 prosent (mot 3,2 prosent i 2014).
Les også: Kvitbjørn og Kvitnos blir verdens mest miljøvennlige godsskip
Mange venter dårligere lønnsomhet
For rederiene med kortere ruter, såkalte short sea-rederier, venter man en vekst på 2,5 prosent i omsetningen (mot 5,5 prosent i 2014).
Totalt sett er rederiene betydelig mindre optimistiske når det gjelder egen lønnsomhet i 2015 enn de var i fjor. Samlet forventer 35 prosent av rederiene styrket driftsresultat, noe 72 prosent trodde på i fjor.
Samtidig venter hele 42 prosent av rederiene svekket driftsresultat, mot 8 prosent i fjor.
Les også:
Hybridferge veltet i flytedokk - fikk skader på maskinrom og batteripakker
ABB lanserte sin første i 1987 - nå kommer en ny generasjon azipoder
Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt