Det sier undersøkelseskommisjonens leder Inger Lyng.
Regelpraktisering
– I våre anbefalinger etter forliset står etterlevelse av gjeldende regelverk sentralt. Det finnes allerede mange krav og sikkerhetsregler, men praktiseringen av disse må forbedres, sa Lyng under framleggelsen av undersøkelseskommisjonens rapport i dag.
Kommisjonens hovedkonklusjon er å fordele skylden på både rederi, operatør og rigg og den samlede systemsvikt hos disse.
Les også:
Samtidig fremmer kommisjonen en rekke anbefalinger for å hindre tilsvarende ulykker i framtiden.
Egne stabilitetskrav
De fleste anbefalingene er utdypninger av eksisterende regelverk. Samtidig foreslår kommisjonen enkelte tiltak som vil innebære forskriftsendringer:
Kommisjonen anbefaler at det innføres egne stabilitetskrav for ankerhåndteringsfartøy. Dette innebærer også at slepekraft og trekkraft for vinsjene på disse fartøyene velges avhengig av stabilitetsegenskapene.
I tillegg skal stabilitetsboken ha fartøyspesifikke forhold oppført: konkrete operative restriksjoner, kapasiteter for gitte operasjoner og øvrige operative forhold som har betydning for fartøyets stabilitet.
Bedre sikkerhetsstyring
Kommisjonen anbefaler i tillegg følgende tiltak:
- Det bør stilles strengere krav til rederienes sikkerhetsstyring. I stedet for å fokusere kun på farene som kan oppstå på dekk, bør også risikoen for selve fartøyet kan bli utsatt for vurderes.
- Det må komme nye rutiner for overlapping og handover slik at offiserene sikres tilstrekkelig med tid til å gjøre seg kjent med et nytt fartøy
- Rutinene for å føre oversikt over hvem som er om bord må innskjerpes
- Krav til formell opplæring og eventuell sertifisering av vinsjførere og tilsvarende sertifisering av selve vinsjutstyret med testing av maksimale operasjonelle kapasiteter
- Ankerhåndteringsfartøyenes slepekraftsertifikat bør bedres for å gi et mer realistisk bilde av de kapasiteter og begrensninger
- Det bør stilles krav til plassering av redningsflåter om bord slik at disse blir frigjort også når fartøyet blir liggende opp ned
- Redningsdraktene bør forbedres ved å gjøre dem mer brukervennlige i en evakueringssituasjon
- Plassering av nødpeilesender bør vurderes. Under forliset ble den ikke utløst slik den skulle
- Det bør vurderes å innføre krav til ferdskriver også for rigger og fartøy under 3.000 tonn
- Operatørenes riggflyttingsprosedyrer må gjøres spesifikke for hver operasjon og være enkle å forstå for dem som skal operere etter dem. Det må innskjerpes at operatør og rigg utarbeider risikovurderinger for hele operasjonen før den settes i gang
- Det bør innføres en oppmerksomhetssone langs ankerlinjen som indikerer en maksimal avstand som fartøyet skal holde seg innenfor ved utkjøring av anker
– Jeg håper at denne gode og fyldige rapporten bidrar til størst mulig sikkerhet i framtida for dem som arbeider med slike vanskelige operasjoner, sa justisminister Knut Storberget da han fikk overrakt kommisjonens råd.