Regjeringen har blinket ut tre veiprosjekter som de vil vurdere å finansiere gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS) i 2015.
I løpet av 2015 vil regjeringen opprette et veiutbyggingsselskap som skal administrere den omdiskuterte OPS-ordningen.
De tre aktuelle veiprosjektene ligger i henholdsvis Nordland og Troms, Hedmark og Hordaland.
5 milliarder mer
Totalt foreslår regjeringen å øke bevilgningene til samferdsel med 5 milliarder til 55 milliarder kroner.
Blant annet vil regjeringen skyte inn 40 milliarder kroner i nytt kapitalinnskudd til det såkalte infrastrukturfondet. Det skal blant annet finansiere veier og jernbaner.
Fondet blir med dette på til sammen 70 milliarder kroner. Regjeringen har tidligere lovet å øke fondet til 100 milliarder kroner.
– Regjeringen er dermed langt foran skjema for å øke fondet til 100 milliarder over fire år, heter det i forslaget til statsbudsjett.
Løft for fylkesveiene
Særlig fylkesveiene får et løft gjennom både økte bevilgninger og mulighet til å ta opp større lån fordi staten forplikter seg til å betale rentene.
Rammen for rentekompensasjonsordningen økes til 3 milliarder kroner. I tillegg vil regjeringen satse på rassikring og tunnelsikkerhet.
Bevilgningene til veisektoren øker med 12,4 prosent.
Smartere bompenger
Innkrevingen av bompenger må bli smartere, skriver regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett.
– Målet er at mer av pengene som blir betalt i bompenger, skal gå til selve prosjektene, heter det i statsbudsjettet.
Ifølge budsjettet blir det ikke færre bomstasjoner i 2015.
Regjeringen skriver at den er i gang med å reformere bompengesystemet.
– Som Stortinget er kjent med, har flere prosjekter fått redusert innkreving av bompenger, heter det i statsbudsjettet.
Les også:
Samferdselsministeren vil se på gratis buss og tog
Dette er teknologien som kan få Frp-ministeren til å droppe veibygging