Regjeringen lanserer en kondemneringsordning for skip i nærskipsfart og en låneordning for skip i nærskipsfart og fiskeflåten.
Ordningene skal stimulere til grønn flåtefornyelse og reduserte klimagassutslipp fra norsk skipsfart.
– Kondemneringsordningen vil bidra til at gamle skip hogges opp, og ikke lenger forurenser langs kysten. Mer klimavennlige skip langs kysten bidrar til å redusere utslippene. I tillegg kan dette sikre og skape nye grønne arbeidsplasser og styrke næringens konkurransekraft internasjonalt, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Målet er at eldre fartøy skal erstattes av null- og lavutslippsfartøy.
Låneordning
Tiltaket vil gjøre både fiskeri- og havbruksnæringen mer grønn og bærekraftig, mener fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H).
Som del av regjeringens koronatiltak rettet mot næringslivet, ble det i mai vedtatt å etablere en egen låneordning for skip i nærskipsfart og fiskeflåten. Det er bevilget 300 millioner kroner til tapsavsetning for ordningen, som gir en total låneramme på 600 millioner kroner.
– Jeg oppfordrer rederier som ønsker å fornye lasteskip eller fiskefartøy, til å undersøke mulighetene. Vi trenger grønne sjøtransportløsninger framover, sier Ingebrigtsen.
Målgruppen for kondemneringsordningen er norskregistrerte foretak som har lasteskip i nærskipsflåten som går mellom norske havner og norske og europeiske havner.
![Oslo havn er blant dem som får støtte – til et digitaliseringsprosjekt som involverer flere andre norske havner.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836450/PB160095_1.jpg)
Millioner til effektive og miljøvennlige havner