I revidert nasjonalbudsjett setter regjeringen av 25 millioner kroner til fylkeskommunene for å gjøre hurtigbåtene utslippsfrie.
Ferjene langs norskekysten er i ferd med å bli utslippsfrie, fra diesel til batteridrift. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) sier tiden er kommet for å gjøre det samme med hurtigbåtene, skriver Adresseavisen.
– Vi har mange elbiler og elferjer i Norge. Nå trenger vi en el-revolusjon på tungtransport og hurtigbåter, sier han til avisen.


Innen 2022 vil om lag 80 norske ferjer ha batteri om bord. Det er også et prosjekt for en bilferje på hydrogendrift, skriver avisen.
– I årene fremover er det mange anbud på hurtigbåtruter som skal ut. Vi foreslår nå å opprette en midlertidig øremerket satsing i Klimasats som skal støtte omleggingen enten til batteridrift eller hydrogen, sier Elvestuen, som sier det er helt nødvendig å redusere transportutslippene med 50 prosent før 2030.
Regjeringen legger fram revidert nasjonalbudsjett 14. mai.

Nødlandet på Torp: Fant deler på Gardermoen