Det kunngjorde Trond Helleland (H) og Morten Wold (Frp) under arrangementet Rein Vidde-konferansen på Geilo mandag.
Riksveg 7 Hardangervidda skal utvikles som hovedvegforbindelse for persontrafikk, med stor vekt på mulighetene som finnes for turisme, og med hensyn til villreinproblematikken.
Næringstransport
Riksveg 52 over Hemsedalsfjellet skal være hovedforbindelse for næringstransport. Her skal det legges vekt på å få trafikken bort fra sentrum og få opp fart og vinterregularitet. E16 er vintersikker, men utgjør lengst kjøreavstand Oslo-Bergen. Vegen skal imidlertid fullføres og vil være en viktig avlastningsvei når andre overganger er stengt, heter det i en pressemelding.
Regjeringen vil i Nasjonal transportplan legge opp til strekningsvise utbedringer gjennom det som vil kalles "samordningsstrekninger". Her får Statens vegvesen mulighet til selv å disponere midler for å utbedre kritiske flaskehalser uten at det defineres som store, enkeltstående prosjekter som må vedtas i Stortinget med egen kostnadsramme.
1.000 milliarder kroner
– Samarbeidspartiene har store ambisjoner for utviklingen av samferdselsløsningene. Det er allerede varslet at det skal brukes 1.000 milliarder kroner på samferdsel de neste årene. Vi har også ambisjoner utover dette for den langsiktige utviklingen av vegnettet fram mot 2050, sier Trond Helleland.
– Øst-Vest-utredningen konkluderte med at det burde velges to hovedveger mellom øst og vest i et 2050-perspektiv. Det er nå enighet om at det velges flere veger i tillegg til E134, der riksveg 52 skal videreutvikles som en hovedveg for næringstransport, og riksveg 7 skal videreutvikles som en hovedveg for persontransport og turisme, sier Morten Wold.