Mens regjeringen legger opp til en betydelig vekst i vedlikeholdsmidlene til jernbane i forslaget til statsbudsjettet for 2016, går bevilgningene til investering i jernbane ned fra året før.
Der det i 2015 ble investert 18,2 milliarder kroner i jernbanen, er planen å investere 18 milliarder neste år.
Mangler prosjekter
Årsaken til nedgangen, er ifølge Samferdselsdepartementet enkel.
– Det er rett og slett ikke nok prosjekter å investere i, sier Linda Helleland (H), leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Hun utdyper:
– Det er ikke viljen til ikke å satse det står på, det skulle vi gjerne gjort. Men vi kan ikke bevilge penger til prosjekter som ikke har muligheten til å starte. Uten noen reguleringsplan er det ikke mulig å investere, sier hun.
Det tok 16 år: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig
For lite planlegging
Hovedårsaken til nedgangen i investeringer er ifølge Helleland de rødgrønnes manglende satsing på planlegging av store jernbaneprosjekter.
Hun viser til at det i 2012 ble det investert 47 millioner kroner i planlegging til jernbane.
– Det har økt kraftig de siste årene. I fjor ble det bevilget 714 millioner til planlegging av jernbane, og i år ønsker vi å bevilge 1144 millioner kroner til planlegging, sier hun.
Utover dette fører ferdigstillelsen av store prosjekter til mindre behov for investeringer.
– Nå nærmer det seg ferdigstillelse på Vestfoldbanen ved Holmestrand og Dovrebanen langs Mjøsa. Dette er prosjekter som totalt har kostet 12 milliarder kroner, derfor går bevilgningene naturlig ned når disse er ferdig, og ikke noe annet er byggeklart, sier hun.
Se oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge
Mangler kompetanse
En annen utfordring regjeringen står ovenfor når det kommer til investeringer i jernbane er kompetanse.
– I mange år har det vært vanskelig å få tak i nok fagfolk til planleggingen av samferdselsprosjekter, særlig innenfor jernbane. Men nå ser vi at mange kommer fra oljebransjen med overførbar kompetanse. På denne måten får vi både planlagt mer jernbane, og bidratt til motvirke ledigheten blant ingeniørene, sier Helleland.
Hun mener mer langsiktig planlegging vil føre til bedre investeringstakt og mere kompetanse innen fagfeltet.
– Vi har ikke hatt en langsiktig nok plan. Vi må bli flinkere til å se lenger enn Nasjonal transportplan (NTP). Store prosjekter bør sees i et 30 til 40 årsperspektiv, ikke bare 10 til 12 år frem i tid, sier hun.
Mener Barcode har skylda: Krever millionerstatning etter omfattende skader på Oslo S
Mindre behov enn før
At nedgangen i investeringer på jernbane skyldes manglende prosjekter å investere i, bekreftes av Jernbaneverket.
– Det planlegges mer enn noen gang, men vi har ingen nye prosjekter som er klare til bygging som det kan brukes investeringsmidler på, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.
Han understreker at prosjektene har de ressursene som skal til for å holde optimal framdrift og at satsingen på planlegging vil legge grunnlag for fremtidig utvikling av jernbanen.
– Med all planleggingen det legges opp til regner vi med at det vil bli mer enn nok å investere i i årene fremover, sier Horrisland.
Hvilken blir det? Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk