Ap-Sp-regjeringen vil øke bevilgningene til hurtigladere og grønn omstilling med 300 millioner kroner. Det kommer frem i tilleggsnummeret til statsbudsjettet for 2022.
Pengene vil gå til Klima- og energifondet og skal styrke Enovas aktivitet knyttet til grønn omstilling og etablering av hurtigladere.
– Vi vil gjøre det enklere å velge klimavennlige transportløsninger og legge til rette for økt utbredelse og bruk av elbil i alle deler av landet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) i en uttalelse.
Regjeringen ønsker i utgangspunktet at utbyggingen av ladeinfrastruktur skal være markedsdrevet. Men i noen situasjoner vil det være behov for offentlig støtte, ifølge Klima- og miljødepartementet.
Opphever rabatt
Den nye regjeringen foreslår også å innføre omregistreringsavgift for brukte elbiler, samt å innføre en full trafikkforsikringsavgift for elbiler. Dette er uendret fra budsjettforslaget Erna Solbergs regjering la fram før den gikk av for fire uker siden.
Dessuten foreslår man å oppheve rabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, som består av at man kun legger til grunn 60 prosent av listeprisen når man beregner fordelen. Dette skal skaffe regjeringen 345 millioner kroner i ekstra inntekter.
Det er Norsk elbilforening lite fornøyd med. I en melding fra foreningen uttaler generalsekretær Christina Bu følgende:
– Det er uforståelig at det eneste nye grepet i elbilpolitikken er å fjerne elbilfordelene i firmabilbeskatningen. Elbilforeningen har lenge minnet om at elbilsalget blant privatpersoner går så det suser, men at det går my tregere for nullutslippsbiler i leasing- og firmabilmarkedet. Det kan ikke være sånn at det er bedrifter som skal ødelegge for målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, gjennom at de velger fossilbil.
Slipper moms
Til gjengjeld vil ikke den nye regjeringen innføre moms på elbiler som koster over 600.000 kroner foreløpig.
I tilleggsnotatet er det ikke lagt opp til dette, tross at dette er en del av regjeringsplattformen.
– En endring av moms-avgiftene allerede fra nyttår ville av flere årsaker vært utfordrende. For det første er det ikke ventet at et endelig statsbudsjett vil bli vedtatt før like før jul, noe som ville gitt bransjen svært kort tid på å endre sine systemer, skriver Nettavisen.
Kina ber om fransk hjelp til elbil-løsning med EU