I den nye handlingsplanen for kollektivtransporten, som ble lagt frem fredag, lover regjeringen at de skal dekke halvparten av kostnadene ved viktige kollektivprosjekter i byområdene Oslo og Akershus, Bergen, Trondheim og Stavanger.
– Vekst i folketall og trafikk, miljøutfordringer og folks behov for rask og effektiv pendling til og fra jobb og fritidsaktiviteter, er viktige utfordringer som å løses bedre. Regjeringen legger derfor opp til at det skal satses mer på kollektivtrafikk enn noen gang, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Handlingsplanen lover ikke konkrete pengesummer eller tidspunkter for når de store kollektivprosjektene skal være ferdig, men trekker frem prosjekter som skal prioriteres.
Les også: 25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt
– Et gjennombrudd
De mest aktuelle prosjektene i perioden fra 2014 til 2023 er, ifølge den nye handlingsplanen: Fornebubanen i Oslo og Akershus, Bybanen til Åsane i Bergen, en ny «superbussløsning» i Trondheimsområdet og prosjektet «Bussvei 2020» i Stavangerregionen.
Teknisk Ukeblad skrev forrige uke om at bedriftene på Fornebu er bekymret for fremtiden dersom Fornebubanen ikke kommer.
Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia, foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter i NHO, er positivt overasket over at banen nå trekkes frem i handlingsprogrammet.
– Jeg mener dette er et gjennombrudd for Fornebubanen. Handlingsplanen er et veldig viktig signal. Vi har all grunn til å være glad for at Fornebubanen trekkes frem, sier han til Teknisk Ukeblad.
Haugli er likevel litt avventende til hva som skjer.
– Halvparten dekker ikke hele banen. Så det gjenstår å se hva som kommer etterpå. Men det er et veldig godt signal. Fornebubanen er veldig viktig, og har vært planlagt i nesten hundre år, nå ser det endelig ut som om det skjer noe, sier han.
Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt
Konkurranseutsetter jernbanen
Den borgerlige regjeringen har laget en handlingsplan som likner på den de rødgrønne la frem. Det er likevel enkelte punkter som skiller seg fra den tidligere regjeringens forslag.
Løftet om at regjeringen skal dekke halvparten av kostnadene ved de største kollektivsatsingene i byene er et av disse punktene. Videre lover den borgerlige regjeringen en reformering av jernbanen.
Regjeringen skriver i planen at det kan blir aktuelt å konkurranseutsette driften av selve togtilbudet, og at de ønsker en mer forretningsmessig forvaltning av jernbanen.
De ønsker videre å samkjøre ekspressbusser og lokale rutebusser bedre enn i dag, og skriver at de vil satse på bedre innfartsparkering.
For å stimulere til mer bruk av kollektivtransport ønsker regjeringen i tillegg å se på muligheten for å la arbeidsgivere slippe å betale skatt om de sponser månedskort for ansatte, og å se på stasjoner og holdeplasser i kommuner og fylker som bør bygges for å stimulere til arealutvikling.
NSB roser planen
NSB er svært positive til regjeringens handlingsplan.
– Som nasjonal aktør synes NSB det er positivt at staten påtar seg et ansvar for å tenke helhetlig rundt kollektivtrafikk, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB i en pressemelding.
Isaksen påpeker at veksten i antall reisende med tog er god, og sier selskapet vil kjøpe inn tog i takt med jernbaneutbyggingen.
– Vi ser at veksten i antall reisende med tog fortsetter, og med utbygging av nye togstrekninger og hyppigere avganger på eksisterende strekninger øker også behovet for å kjøpe flere nye tog. Vi har allerede kjøpt 70 nye tog, og har orientert Samferdselsdepartementet om hvordan vi ser behovet for ytterligere togkjøp, sier han.
Videre mener konsernsjefen konkurranse på jernbanen kan være et godt virkemiddel for å effektivisere jernbanen, slik regjeringen foreslår i handlingsplanen.
– Vi mener at konkurranse kan være et godt virkemiddel for å styrke effektiviteten i jernbanen. Men skal vi klare å gi et godt togtilbud til flest mulig må gå gjennom den totale organiseringen av jernbanen først, slik at det legges til rette for en god konkurranse til kundenes beste, sier han.
Les også:
Her er Jernbaneverkets 14 forslag til tog-reform