Det ble i dag klart at regjeringspartiene og SV har blitt enige om å innføre moms for elbiler som koster mer enn 500.000 kroner. Rimeligere elbiler slipper moms, og dette fritaket skal beholdes fram til 2025.
Men ifølge Regnskap Norge, en bransjeforening for autoriserte regnskapsførere, er det ikke mulig å innføre en slik løsning innenfor dagens lovverk.
Administrerende direktør Rune Aale-Hansen kaller løsningen for «klønete».
– I dagens merverdiavgiftslov finnes det ingen slike hybride løsninger. Det er enten eller. Regjeringen og SV foreslår nå noe som ikke er ivaretatt i loven, og det skaper kaos, sier Aale-Hansen til TU.
Ordningen vil også kunne by på problemer for den jevne elbil-kjøper, mener han.
– Når vil mva'en slå inn og ut? Er det når tilleggsutstyret kommer inn i bildet? Og skal elvarebiler og -busser fortsatt ha mva-fritak? Så vi ser flere utfordringer, men i hovedsak er problemet at de innfører et helt nytt prinsipp i momsloven.
Foreslo først tilskuddsordning
Senest i mai foreslo regjeringspartiene en annen modell. Det skulle innføres moms for alle elbiler, men man kunne få momsen dekket gjennom et tilskudd for biler opp til 500.000 kroner.
SV var lite fornøyd med løsningen, og i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett har partiet nå fått gjennomslag for å legge om. Nå innføres i stedet et bunnfradrag i form av momsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.
MDG skyver på ønsket oljesluttdato
Finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski mener moms på kun de dyreste elbilene er enklere og mer forutsigbart. Den praktiske forskjellen for folk er at de slipper å betale moms for hele kjøpesummen, for så å be om å få penger tilbakebetalt etterpå.
– Nå går det automatisk. Man slipper å forholde seg til det, sier hun til NTB.
Hun er også fornøyd med at momsfritaket for de rimeligere elbilene ligger bundet til 2025. Det lå ikke i regjeringspartienes opprinnelige forslag.
– Vi var bekymret for at vi i hver eneste budsjettforhandling skulle forhandle om hvor stor støtteordningen skal være, sier hun.
Kan endre loven
Kaski er lite bekymret for at det skal være lovteknisk plundrete å innføre. Ordningen skal tre i kraft fra nyttår. Detaljene kommer på plass når statsbudsjettet legges fram i oktober.
Det har ikke kommet signaler fra Finansdepartementet om at det skal være hindringer i veien for en totrinnsmodell, ifølge Kaski. Men skulle det komme, er det ikke noe problem:
– Da endrer vi bare loven, sier hun.
Gi oss en elbilpakke til sol og batterier!
Selv om det skulle bli nødvendig med en lovendring, vil det ikke være så tidkrevende at innføringen av momsen vil måtte utsettes, mener hun.
Også Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Eigil Knutsen er trygg på at ordningen er grei å innføre, uten at det hefter noen teknikaliteter eller liten skrift.
– Nei, det er et bunnfradrag i momsen. Kjøper man elbil for 600.000, så blir det moms bare på de siste 100.000, sier han.
– Tukler til lovverket
Aale Hansen fra Regnskap Norge mener at regjeringens forslag om å innføre et kompenserende tilskudd i stedet for momsfritak var en bedre løsning.
– Nå går man tilbake til noe som er klønete, og som ikke henger sammen med dagens merverdiavgiftslov. Den er i seg selv komplisert, sier han.
– Men er det ikke positivt dersom dette fører til mer arbeid til regnskapsførere?
– Det er en mager trøst at det definitivt kan bli mer jobb for regnskapsførere. Vi er grunnleggende imot at man som kompliserer hverdagen for næringslivet. Det er virkelig ugreit at man innfører et nytt prinsipp som ikke finnes, og nærmest tukler til lovverket.
Må få grønt lys av ESA
Skal regjeringens differensierte elbil-moms settes ut i livet, må det først godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan ESA.
Hvorvidt moms-ordningen vil kunne godkjennes av overvåkningsorganet, og hvor lang tid dette kan ta, vil ESA foreløpig ikke uttale seg om.
– Vi er i dialog med norske myndigheter om de planlagte endringene rundt nullmomsen for elbiler for bedre å klargjøre endringene og hva disse vil innebære, sier Jarle Hetland, kommunikasjonssjef i ESA, i en SMS.
Dagens momsfritak for elbiler utløper etter 2022, og da må regjeringen må uansett søke ESA om fritak for eventuelt å fortsette med fritaket i en ny periode.
Førdefjord-saken: Esa og EU-kommisjonen støtter miljøvernernes tolkning
Etter publisering har saken blitt oppdatert med et intervju med Rune Aale-Hansen og en uttalelse fra Jarle Hetland, kommunikasjonssjef i ESA.