Prosjektet E39 Rogfast skal knytte sammen Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune og vil bli rundt 25,5 kilometer lang.
I tillegg skal det bygges en arm på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy.
E39 Rogfast vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen vil også bli den dypeste i verden. Det laveste punktet i tunnelen vil ligge på rundt 385 meter under havoverflata.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Å være ferdig med forslaget til reguleringsplan er en stor milepæl, sier en fornøyd prosjektleder, Tor Geir Espedal.
- Reguleringsplanen er grunnlaget for finansieringsplanen, behandlingen i Stortinget og det formelle grunnlaget for selve byggingen, forteller Espedal.
Foreløpige beregninger viser at prosjektet vil få en prislapp på minst 8 milliarder kroner.