Arbeidet med Banehei- og Oddernes-tunnelene ble påbegynt i mars i fjor.
Av arbeidene som utføres kan nevnes utskifting av kabelbroer og lysarmaturer, utskifting av kjørefeltsignaler og kamerarer, ooppgradering av viftekapasitet og nødstrønsforsyning, samt montering av nød- og evakueringsutstyr og utvidelse av ni tekniske hus.
Det er det vestgående tunnelløpet som nå er ferdig. Trafikken har gått i det østgående løpet mens arbeidet har pågått.
Fredag kveld klokken 22.00 ledes trafikken inn i det vestgående løpet.
– Nå som vi skifter løp til vestgående blir det ikke midtdeler i tunnelløpet. Årsaken til det er at det vestgående løpet har fått nytt sikkerhetsutstyr og kjørefeltsignaler. Vi har derfor ikke lenger behov for midtdeleren for å avvikle trafikken tovegs i ett løp på natt.
Dette gjør det lettere å avvikle tovegstrafikken på dagtid, og køproblemene østover som har vært i ettermiddagsrushet vil avhjelpes. Dette gjelder hele strekningen fra Vesterbrua til Bjørndalssletta, opplyser byggeleder Martin Folkestad i en pressemelding.
Det er Skanska Norge AS som jobber med rehabilitering av disse tunnelene. De fikk jobben i 2016 etter å ha lagt inn anbud på 233,5 millioner kroner. Jobben gjøres som en totalenterprise som omfatter både prosjektering og utbedringsarbeider i tunnelene.