Arbeidet med Banehei- og Oddernes-tunnelene ble påbegynt i mars i fjor.
Av arbeidene som utføres kan nevnes utskifting av kabelbroer og lysarmaturer, utskifting av kjørefeltsignaler og kamerarer, ooppgradering av viftekapasitet og nødstrønsforsyning, samt montering av nød- og evakueringsutstyr og utvidelse av ni tekniske hus.
Det er det vestgående tunnelløpet som nå er ferdig. Trafikken har gått i det østgående løpet mens arbeidet har pågått.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Fredag kveld klokken 22.00 ledes trafikken inn i det vestgående løpet.
– Nå som vi skifter løp til vestgående blir det ikke midtdeler i tunnelløpet. Årsaken til det er at det vestgående løpet har fått nytt sikkerhetsutstyr og kjørefeltsignaler. Vi har derfor ikke lenger behov for midtdeleren for å avvikle trafikken tovegs i ett løp på natt.
Dette gjør det lettere å avvikle tovegstrafikken på dagtid, og køproblemene østover som har vært i ettermiddagsrushet vil avhjelpes. Dette gjelder hele strekningen fra Vesterbrua til Bjørndalssletta, opplyser byggeleder Martin Folkestad i en pressemelding.
![<i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2283/2283323/20180308_230700.jpg)
Det er Skanska Norge AS som jobber med rehabilitering av disse tunnelene. De fikk jobben i 2016 etter å ha lagt inn anbud på 233,5 millioner kroner. Jobben gjøres som en totalenterprise som omfatter både prosjektering og utbedringsarbeider i tunnelene.