Arbeidsgivere flest forbinder backpackere med late, langhårete raddiser i skitne klær. Det hindret ikke Magnus Christian Ebbesen fra å dra på jordomseiling og utforske fremmede steder og kulturer.
Et hvileskjær fra NTNU føltes nødvendig. Så søkte han sommerjobb hos DNV.
Hans formelle – og spesielt uformelle – bakgrunn og erfaring ga ham en plass i et studentprosjekt i DNV i fjor sommer.
Så reiste han tilbake til Trondheim og NTNU for å gjøre seg ferdig med masterstudiene. I år ble det fast jobb hos DNV .
Master-hjelp
Kontaktene han knytte hos DNV i fjor sommer kom godt med siste studieår. Takket være dem fikk han DNV med på prosjektet med å lage den mest drivstoffgjerrige bilen i Shell Eco Marathon.
Det førte til konseptbilen DNV Fuel Fighter, som feide all konkurranse til side og seiret i Shell Eco Marathon .
Hans masteroppgave handlet om DNV Fuel Fighter.
– Etter det samarbeidet begynte snøballen å rulle som endte i fast jobb i DNVs avdeling Asset Risk Management, sier Ebbesen.
Det betyr at han skal være med i DNVs internasjonale team som vurderer og håndterer risiko for kunder over hele verden.
Afrika og Asia
Han hadde ikke tenkt på DNV som sin framtidige arbeidsgiver i det hele tatt. I fjor vinter var han i Afrika og fikk nyss om at DNV søkte traineer – eller lærlinger.
– Jeg søkte fra Afrika og ble intervjuet mens jeg var i Thailand, sier han med et flir.
DNV begynte i fjor å ta inn en gruppe studenter med variert bakgrunn og sette dem på en felles oppgave. I skulle 14 studenter skissere framtidas cruiseskipskonsepter.
I år fikk 13 håndplukkede studenter beskjed om å fine skipsløsninger for et til dels isfritt Arktis i 2050. Kampen om å bli en av de 13 var knallhard. Det var over 1100 søkere.
En av mange
Magnus Christian Ebbesen skilte seg nok litt ut i søkerbunken. Svært mye av studietida ble brukt på studentorganisasjonsarbeid.
Han har reist mye og er svært opptatt av fremmede kulturer. Studieretning bærer preg av alt annet enn retning.
– Jeg har kombinert maskin og IT. Jeg har jobbet mye i team og er veldig opptatt av fremmede kulturer. Det er viktig når man skal jobbe i et prosjekt som det å utvikle cruiseskip, sier Ebbesen.
Nå skal hans kunnskap og bakgrunn brukes til risikoberegninger for DNV-kunder og markedsutvikling.
Les også: