Eivind Reiten bekrefter at Russland fremdeles er blant hovedsatsingsområdene til Hydro.
– Russerne trenger den typen kompetanse vi har. Derfor vil vi fortsette å arbeide systematisk mot Russland, sier Eivind Reiten til Teknisk Ukeblad. Han tror ikke at kampen om innpass på det enorme gassfeltet Shtokman er tapt – selv om det russiske statseide selskapet Gazprom tidligere i høst besluttet å utvikle feltet på egenhånd.
Stor usikkerhet
– Jeg tror det fremdeles er muligheter for å få innpass på Shtokman, men det er stor usikkerhet rundt hva som vil skje. Vi må være tålmodige og vente til russerne eventuelt kommer tilbake med en forespørsel, sier Reiten.
Russisk spill
Den britiske olje- og gassanalytikeren Philip Lambert kjenner Gazprom fra innsiden. Han mener at spillet om Shtokman fremdeles pågår.
– Russland ligger fremdeles åpent. Kampen om Shtokman er heller ikke over. Gassutvinning fra Shtokman-feltet er svært vanskelig, og Gazprom vil trenge hjelp til utbyggingen. Og den hjelpen vil de ha fra noen som ikke dikterer dem. Derfor tror jeg norske selskaper har store muligheter, sa Lampert på Hydros energiseminar i Bergen forrige uke.
Analytikeren tror at Russland med sine enorme gassreserver blir det desidert viktigste området for framtidig olje og gassutvinning. Og han mener at Russland ligger langt etter Norge på olje- og gassutvinning. Blant annet har ikke Gazprom investert på over 10 år. – Hvis petroleumsproduksjon hadde vært en fotballkamp, ville Norge ledet 3 - 0, slo han fast på energiseminaret.
Energisk storpolitikk
Under energiseminaret i Bergen understrekte både Reiten og Lambert at energiforsyning har blitt storpolitikk. – Det var ikke tilfeldig at den britiske og den norske statsministeren var tilstede under åpningen av Ormen Lange. Hvor enn statsledere samles, snakkes det energipolitikk. Dette har ført til at vertslandene har blitt mer oppmerksomme på verdiene de sitter på. Men hvis vi posisjonerer oss riktig har vi muligheter til å få innpass, sa Reiten.
Lambert mener at norske selskaper har gode forutsetninger for å komme inn i de viktigste områdene. – Det norske flagget er bra ha med seg når man skal satse internasjonalt. Det er ikke det amerikanske, sier han. Men han tror ikke de norske selskapene har utnyttet dette godt nok til nå.