Rekordbrua er ferdig

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. jan. 2016 - 15:37
Vis mer

Brua på fylkesveg 46 i Ryfylke er langt fra noen småtass med en total lengde på rundt 580 meter. Brua bygges som fritt-fram-bygg-bru i betong med et hovedspenn på 290 meter. Og seilingshøyden er altså 65 meter i en bredde på 150 meter.

Prosjektet omfatter også totalt fem kilometer tilførselsveg fram til brua, med til­knytning til riksveg 13 og fylkesveg 681. Mye av vegen er byggest i bratt og ulendt terreng. Det blir fem tunneler på tilsammen 1450 meter på strekningen, den korteste på 170 meter og den lengste på 395 meter.

 

Ressurskrevende

– Vi opplevde forskjellig svikt med utstyret­ i starten, og prosjektet viste seg mer res­surs­krevende­ enn antatt. Det måtte settes inn ekstra ressurser for å ta inn igjen det tapte. Men ferdigstillingen er mer eller mindre i henhold til planen, for­talte prosjektleder Tor Arne Thorsen til Våre Veger tidligere i år.

– Det spesielle her er at vi bygger ei bru med et hovedspenn som er opp mot det lengste som er bygd. Stolmabrua ved Austevoll har et hovedspenn på 301 meter. Her på Sandsfjordbrua er spennet på 290 meter. I tillegg er den blant de høyeste i landet med et seilingsløp på 65 meter. Høyeste punkt på kjørebanen er 73 meter over havet, forteller han.

 

130 mann på det meste

Kruse Smith er entreprenør og hadde 130 mann i arbeid på brua på det meste. Aas-Jakobsen har stått for prosjekteringen i samarbeid med Vegvesenets prosjekteringsavdeling i Stavanger. Kostnadsrammen er på 350 millioner kroner for selve brua. Inkludert tilførselsveger er hele prosjektet anslått til 660 millioner kroner i total­kostnad.

Sandsfjordbrua er også sikret mot jordskjelv. Den flyter på spesielle lagre og har fuger i dekket som tar imot bevegelse i lengderetningen. «Sikringstauene» på utsiden av hovedtårnet har redusert svingningen med 30 prosent i byggeperioden. De er nå fjernet. Tårnene er solid festet likevel.

Under hvert tårn er det det boret seks 20 meter dype hull. Gjennom disse hullene er tårnene sydd fast i fjellet med kraftig stålwire. Hullene er deretter fylt med betong.

 

3

18.000 m betong

Totalt har det gått med cirka 18.000 m3 betong medregnet tilkomstveger og de nye tunnelene som er bygget for å kunne koble Fylkesveg 46 sammen over Sandsfjorden. Utfordringen var å lage en betong som var lett nok til at brukroppen tålte vekten etter hvert som Norges lengste fritt-fram-bygg-bru bokstavelig talt ble støpt i løse lufta. 

For å kunne bygge så langt med denne typen bru, måtte det lages en mye lettere betong enn vanlig. Ølen Betong har levert cirka 3500 m³ høyfast lettbetong til bruspennet. 

– Vi brukte langt tid på å lage resepten, og det ble mye svette og nesten tårer undervegs. Egenvekten på lettbetongen er på 1,95 tonn/m³. Normal betong er på rundt 2,40 tonn/m³. For å klare denne vekten har vi brukt et lett-tilslag med en lav egenvekt som kalles Stalite og kommer fra Baltimore. Rundt 2500 tonn Stalite ble fraktet med båt til Ølensvåg, sier betongteknolog Solfrid Vevatne hos Ølen betong. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.