Det er Mesta og Veidekke som kniver om Fosen-kontrakten. Mestas anbud er på 274 299 455 kroner og 80 øre, Veidekke vil ha 274 426 298 kroner.
For drift og vedlikehold i området Ytre Namdal vil Mesta ha 161 002 001 kroner og 80 øre. Veidekke vil ha 163 229 170 kroner. Like bak følger Nærøysund Kraftbetong med et anbud på 163 789 151 kroner. Det siste firmaet holder til i Kolvereid i Nærøy kommune.
Begge driftskontraktene gjelder fra 1. september og fem år framover med opsjon på et års forlengelse. Mesta har begge driftskontraktene i inneværende periode.
Stor ledelse på Hitra
Mesta har også området Hitra, og her ser fornyelse av kontrakten mye sikrere ut. Mestas anbud er på 197,9 millioner kroner. Den eneste konkurrenten er Veidekke, som ligger 8,5 prosent høyere med et anbud på 214,8 millioner.
Området Fosen omfatter kommunene Bjugn, Osen, Rissa, Roan, Ørland og Åfjord i Sør-Trøndelag og deler av Leksvik i Nord-Trøndelag. Ytre Namdal omfatter Leka, Nærøy og Vikna i Nord-Trøndelag og deler av Bindal i Nordland. Området Hitra omfatter kommunene Frøya, Hemne, Hitra og Snillfjord i Sør-Trøndelag.
Alle kontraktene gjelder drift og vedlikehold av fylkesveger og parallelle gang/sykkelveger.
Vellykket provokasjon
På Sunnmøre har grensene for områdene blitt forandret siden forrige utlysning. Et av de nye områdene heter Indre Sunnmøre. Det omfatter kommunene Norddal, Stordal, Stranda og Sykkylven og deler av Ørskog og Ørsta.
De to gjengangerne kjemper om denne kontrakten også, men her har Veidekke en overlegen ledelse. 172,3 millioner kroner vil Veidekke har for jobben. Mesta vil 221,3 mill. En tredje aktør meldte seg på i konkurransen, men ikke for å vinne. Karl Petter Stenvåg fra Eidsdal i Norddal har gitt et anbud på 1,569 millioner kroner. Tilsynelatende i overkant beskjedent, men prisen omfatter bare én rode.
Stenvåg driver med litt av hvert. Han er blant annet campingvert, sauebonde, postmann og brannmann, men han har ingen ambisjoner om å snappe en driftskontrakt for nesa til Veidekke og Mesta.
- Jeg visste at anbudet mitt ville bli forkastet, sier han. - Jeg ville få litt oppmerksomhet og vise at det er flere som er interessert i disse oppdragene.
Dette har Stenvåg lyktes godt med. Vegvesenet har lagt ut anbudet hans på sin nettside som om han skulle vært en seriøs konkurrent til de to andre.