Klagefristen går ut om 10 dager. Det eneste firmaet som har klagerett, er Skanska. Ingen andre enn arbeidsfellesskapet og Skanska ga anbud på jobben.
Anbudsfristen gikk ut allerede 17. desember. Høyt prisnivået er årsaken til at avgjørelsen ikke ble tatt før nå. Det laveste anbudet var en del høyere enn kostnadsrammen.
Samme nøkkel
Etter lange runder i Samferdselsdepartementet ble det gitt klarsignal for å gå videre med prosjektet 18. mars. Opprinnelig var det forutsatt at halvparten av utgiftene skulle dekkes med statlige bevilgninger og halvparten med bompenger. Nå er det bestemt at denne nøkkelen også skal brukes for å dekke merutgiftene.
Bilfinger blir den desidert største partneren i arbeidsfellesskapet. Det er et tysk firma med hovedkontor i Mannheim med en omsetning på rundt 8 milliarder euro. Stangeland Maskin holder til i Sola kommune på Jæren.
Eiganestunnelen er ikke blant de lengste. Den har to løp, hvert med en lengde på 3,7 km. Det er flere årsaker til den svimlende prisen for å drive den.
Omlasting i fjell
Oppdraget omfatter også driving av 1,1 km av Hundvågtunnelen, som også har to løp. Begge tunnelene går under Stavanger med tett bebyggelse over traséene og liten overdekning. Her blir det strenge restriksjoner på sprenging og mye injeksjon. Videre skal det anlegges 1 550 meter veg i dagen, og 700 meter veg skal utvides. Det blir et omfattende system av ramper mellom de to tunnelene og mellom tunnelene og veg i dagen. Støp av en 160 meter lang miljøkulvert inngår også i oppdraget.
Arbeidsforholdene blir vanskelige. Massen skal fraktes med lastebil til Jåttåvågen hvor det tidligere ble bygd Condeep-plattformer. For omlasting fra dumper i tunnelene må det sprenges haller inne i fjellet på grunn av restriksjoner mot støy.
Åpning av Eiganestunnelen er planlagt i 2019.