Målselv Maskin gikk av med seieren og skal bygge veien fra E6 til Mauken skyte- og øvingsfelt for 114 millioner kroner, inklusive moms.
– Dette er den største kontrakten Målselv Maskin noen gang har underskrevet, sier daglig leder Svein-Erik Løvli.
Lavest pris
Leonard Nilsen & Sønner skal være underentreprenør og ha ansvaret for tunnelen. LNS er spesialisert på blant annet tunnelarbeider og har oppdrag over hele verden.
Storegga Entreprenør blir underleverandør på betongarbeider.
– Tilbudet fra Målselv Maskin var rimeligst, og tilfredsstiller også de øvrige krav vi har stilt. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet vi har hatt på første del av sammenbindingen fra E6 vestover i Blåtind, sier sjef Hårek Elvenes i Forsvarsbygg Utvikling nord.
Skogsvei
Sammenbindingen av Mauken og Blåtind skyte- og øvingsfelt består av en skogsbilvei klasse 2 med tilhørende manøverområder. Selve veien blir tilpasset slik at Forsvarets største kjøretøyer kan ferdes trygt mellom skytefeltene.
Byggestart er planlagt høsten 2009. Det vil bli enkelte opphold i anleggsarbeidet av hensyn til reinflyttingen.
Sammenbindingen Mauken – Blåtind skal krysse E6 med ei bru sør for Heia i Balsfjord. Konkurransen om bygging av brua blir lyst ut i 2010 og hele sammenbindingen er planlagt ferdig i 2011.