Nord-Norges største samferdselsutbygging er en realitet. I dag ble kontrakten mellom Statens vegvesen, OPS-selskapet Hålogalandsvegen og deres totalentreprenør, Skanska Norge, undertegnet.
– Det er svært gledelig å kunne inngå en så stor kontrakt i en så krevende økonomisk tid som denne. Særlig når utbyggingen betyr så mye for så mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Hovland mener også at det er spennende at veien skal bygges i et offentlig privat samarbeid (OPS) Partene tar med seg viktig erfaring de har fra tidligere og pågående OPS-kontrakter med mål om å skape en god utbyggingsprosess.
Pilot på miljø
For Vegvesenet er utbyggingen også et pilotprosjekt for å finne gode løsninger og metoder for å verne om artsmangfoldet og redusere klima- og miljøavtrykket ved veibygging. I kontrakten er det blant annet satt av inntil 100 millioner kroner til klimafond. Hensikten er å kunne premiere og utvikle nye innovative tiltak som ytterligere reduserer klimagassutslippene i dette prosjektet og for fremtidig veibygging.
– Vi opplever at Hålogalandsvegen har møtt oss på mange av våre krav og at de også ønsker gode klima og miljøtiltak. Gjennom våre avklaringsrunder og forhandlinger har vi sammen funnet flere gode løsninger, sier prosjektsjef Reidar Johansen.
Derfor bygges vegen
OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-
Dette skal bygges
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje mens 20 kilometer legges i ny veilinje. Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.
Kostnad
OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen har en total ramme på 20 milliarder 2022-kroner som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.
Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapene Multiconsult og Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet.
Hålogalandsvegen er heleid av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.
Ingeniør: Tegn til feil på skroget på ubåten Titan