Rekordtidlig asfaltering i Gudbrandsdalen

Vi skriver midten av februar, men allerede nå har fire operatører fra Lemminkäinens avdeling Otta asfaltert på E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen.

Fra første bil ankom arbeidsområdet klokken ti, til siste bil var tom i halv fire-tiden, hadde arbeidslaget lagt ut 96,5 tonn under krevende føreforhold.
Fra første bil ankom arbeidsområdet klokken ti, til siste bil var tom i halv fire-tiden, hadde arbeidslaget lagt ut 96,5 tonn under krevende føreforhold.
Redaksjonen Våre Veger
16. feb. 2016 - 12:17

- Nei, asfaltering på denne tiden av året i dette området har jeg aldri vært med på før, og det tror jeg ingen andre entreprenører har gjort heller. Jeg har i alle fall ikke hørt om det, sier avdelingssjef for avdelingene Otta, Lillehammer og Elverum, Hans Petter Skjellum.

Oppdragsgiver K. A. Aurstad/Implenia ønsket å få lagt asfalt på E6 ved Sjoa i forbindelse med omlegging av vei på storanlegget i Gudbrandsdalen. Værgudene gjorde prosjektet mulig, selv om vi befinner oss midt i februar.

De fire operatørene og prosjektlederen møtte imidlertid noen utfordringer knyttet til logistikken.

- Ingen av Lemminkäinens egne fabrikker i området kunne produsere på dette tidspunktet. Vi fikk imidlertid hjelp av Feiring Asfalt på Lørenskog og Transportsentralen på Lillestrøm, som sendte avgårde tre vogntog med halvannen times mellomrom, sier Skjellum.

Fra første bil ankom arbeidsområdet klokken ti, til siste bil var tom i halv fire-tiden, hadde arbeidslaget lagt ut 96,5 tonn under krevende føreforhold. Ikke et eneste asfaltgram gikk til spille.

- Førerne av de forbipasserende bilene hevet litt på øyenbrynene når de skjønte at det foregikk asfaltlegging midt på vinteren. Prosjektet har bare vært morsomt. En fin opplevelse å få være med på for alle sammen, avslutter Skjellum.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.