Den nye D-CAT motoren er en toliter, en videreutvikling av D4D-dieselmotoren som i dag sitter i bl.a. den mellomstore familiebilen Avensis.
Den nye har et Denso common rail (rørformet trykkakkumulator) innsprøytningssystem som jobber med 180 MPa trykk (omtrent 1800 bar).
Systemet sprøyter drivstoff ned i stemplet tre ganger pr arbeidstakt. Før-injiseringen starter ”brannen”, hovedinjiseringen skaper hovedtrykket og etter-injiseringen avslutter det hele.
Forbrenningen blir jevn og uten de trykktoppene som ellers skaper store mengder nitrogenoksider. NO x oppstår pga. trykk og høy temperatur, da den innpumpede (turbo) luftas innhold av nitrogen tvinges sammen med oksygenoverskuddet i forbrenningsgassene.
Renser fire gasser
Motoren, som yter 85 kW (116 hk) og et dreiemoment på 280 Nm, har en spesiell firegass-katalysator kalt DPNR; Diesel Particulate NO x Reduction). Denne reduserer partikler (PM), NO x, hydrokarboner (HC) og karbonmonoksid (CO) samtidig.
Enkelte kaller den derfor en fireveiskatalysator. Normalt renser katalysatoren bare tre av disse.
En enkel oksidasjonskatalysator sitter litt lenger nede på avgassrøret og gjør resten av rensingen. Når motoren går på normalt mager blanding (lean burn), oksideres sotpartiklene (PM) ved hjelp av det aktive oksygen som frigjøres da NO x midlertidig lagres i DPNR (ved hjelp av urea).
x
Bra på NO og PM
Snittforbruket er etter normen EU1999/100/EC 0,61 liter pr. mil og utslippene er i snitt 161 g/km CO 2, 0,11 g/km NO x og 0,002 g/km PM. Avgassene er med andre ord svært rene med hensyn til NO x og PM, slik Toyota hevder. Derimot er ikke CO 2-verdien spesielt imponerende.
Det bygges i dag andre toliters dieselmotorer med full rensing og variabel turbo, men med betydelig høyere litereffekt.
Med 58 hk/liter ligger ikke D-CAT særlig høyt på lista. Montert i en så vidt tung bil som Avensis (1,4 tonn) er det derfor ikke spesielt merkelig at snittforbruket ligger på 0,61 l/mil og utslippene av CO 2 oppe på 161 g/km.