Renault trekker seg fra fellesforetaket de har sammen med den kinesiske bilprodusenten Dongfeng. I stedet for å bygge personbiler med forbrenningsmotor skal de konsentrere seg om å bygge elbiler og varebiler i verdens største bilmarked.
Renault har ikke klart å selge nok biler med forbrenningsmotor i Kina, og ønsker derfor å konsentrere seg om det voksende elbilmarkedet i landet.
Det ble solgt 860.000 elbiler i landet i 2019. Dette var en økning samtidig som salget av personbiler generelt gikk ned. En tredel av verdens elbiler selges i Kina.
Rystad-analytiker: – Selv om Northvolt feiler betyr det ikke at alle feiler
Krav om fellesforetak
Fellesforetaket med Dongfeng ble i sin tid etablert for å få fotfeste i Kina. Kommunistpartiet har i flere tiår stilt krav til at utenlandske bilprodusenter kun får lov til å produsere biler i Kina dersom de danner et fellesforetak med kinesiske bilprodusenter.
Den utenlandske parten har høyst kunne eie 50 prosent av foretaket. I tillegg kan et utenlandsk selskap høyst være involvert i to fellesforetak. Dermed har det gjennom årene blitt etablert en rekke fellesforetak, som for eksempel Dongfeng Renault Automobile, eller Denza som eies av Daimler og BAIC.
Det har også ført til at mange kinesiske bilprodusenter er involvert i en rekke fellesforetak med utenlandske bilprodusenter. Dongfeng har for eksempel ulike fellesforetak med Peugeot, Nissan og Kia i tillegg. BAIC har foretak med BMW, Fiat og Hyundai i tillegg til Daimler.
Løsner opp
Reglene har imidlertid blitt løsnet opp i det siste, ettersom myndighetene har gjort det mulig for elbilprodusenter å etablere seg på egen hånd, uten å danne fellesforetak. Det har blant annet ført til at Tesla har bygget fabrikk i landet, og at BMW nå kan øke sin eierandel i et fellesforetak de har med Brilliance. Innen 2022 skal BMW gå fra 50 til 75 prosent eierskap.
Og nå gjør også franskmennene sitt trekk, som innebærer å trekke seg helt ut av fellesforetaket sitt, som ble etablert i 2013.
Dette handler i stor grad om at de ikke har klart å tjene penger på fellesforetaket, skriver Reuters. I stedet ønsker de å få mest mulig ut av sitt partnerskap med Nissan. Det er ventet at de to vil legge frem en ny strategi for Kina i mai måned, skriver Reuters.
Ikke komplett skilsmisse
Exiten innebærer at Dongfeng tar over hele selskapet, og slutter å selge biler under Renault-merkenavnet. De har bygget modellene Captur, Kadjar og Koleos i Wuhan
Franskmennene er ikke helt ferdig med forbrenningsmotor i Kina, da varebiler skal produseres i et fellesforetak med Brilliance. Disse bilene skal eksporteres. Samtidig skal de samarbeidet med Dongfeng og Nissan om utvikling av forbrenningsmotorer.
Elbiler skal bygges i et eksisterende fellesforetak med Jiangling Motors Corporation Group, og eGT New Energy Automotive som ble dannet med Dongfeng i 2017. Ingen komplett skilsmisse, med andre ord.
Sistnevnte produserer elbilen Renault K-ZE, som skal selges under Dacia-merkenavnet i Europa fra neste år.
Betydelig usikkerhet rundt USAs grønne støttepakke