Renault trekker seg fra fellesforetaket de har sammen med den kinesiske bilprodusenten Dongfeng. I stedet for å bygge personbiler med forbrenningsmotor skal de konsentrere seg om å bygge elbiler og varebiler i verdens største bilmarked.
Renault har ikke klart å selge nok biler med forbrenningsmotor i Kina, og ønsker derfor å konsentrere seg om det voksende elbilmarkedet i landet.
Det ble solgt 860.000 elbiler i landet i 2019. Dette var en økning samtidig som salget av personbiler generelt gikk ned. En tredel av verdens elbiler selges i Kina.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![Bilde fra en test av DragonFire, som skyter mot et mål.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837160/dragon_fire.jpg)
Billige droner er en ny trussel – laservåpen kan bli løsningen
Krav om fellesforetak
Fellesforetaket med Dongfeng ble i sin tid etablert for å få fotfeste i Kina. Kommunistpartiet har i flere tiår stilt krav til at utenlandske bilprodusenter kun får lov til å produsere biler i Kina dersom de danner et fellesforetak med kinesiske bilprodusenter.
Den utenlandske parten har høyst kunne eie 50 prosent av foretaket. I tillegg kan et utenlandsk selskap høyst være involvert i to fellesforetak. Dermed har det gjennom årene blitt etablert en rekke fellesforetak, som for eksempel Dongfeng Renault Automobile, eller Denza som eies av Daimler og BAIC.
![Kadjar er en av Renault-fossilbilene som i dag produseres i Kina sammen med Dongfeng. <i>Foto: Renault</i>](https://images.gfx.no/290x/2560/2560440/kadjar-dimensjonbilde.jpg)
Det har også ført til at mange kinesiske bilprodusenter er involvert i en rekke fellesforetak med utenlandske bilprodusenter. Dongfeng har for eksempel ulike fellesforetak med Peugeot, Nissan og Kia i tillegg. BAIC har foretak med BMW, Fiat og Hyundai i tillegg til Daimler.
Løsner opp
Reglene har imidlertid blitt løsnet opp i det siste, ettersom myndighetene har gjort det mulig for elbilprodusenter å etablere seg på egen hånd, uten å danne fellesforetak. Det har blant annet ført til at Tesla har bygget fabrikk i landet, og at BMW nå kan øke sin eierandel i et fellesforetak de har med Brilliance. Innen 2022 skal BMW gå fra 50 til 75 prosent eierskap.
Og nå gjør også franskmennene sitt trekk, som innebærer å trekke seg helt ut av fellesforetaket sitt, som ble etablert i 2013.
Dette handler i stor grad om at de ikke har klart å tjene penger på fellesforetaket, skriver Reuters. I stedet ønsker de å få mest mulig ut av sitt partnerskap med Nissan. Det er ventet at de to vil legge frem en ny strategi for Kina i mai måned, skriver Reuters.
Ikke komplett skilsmisse
![Renualt lanserte K-ZE under bilmessen i Paris i 2018, mens Carlos Ghosn fremdeles var leder for selskapet. <i>Foto: Groupe Renault</i>](https://images.gfx.no/290x/2411/2411820/21216849_2018_-_K-ZE_showcar_and_Carlos_Ghosn.jpg)
Exiten innebærer at Dongfeng tar over hele selskapet, og slutter å selge biler under Renault-merkenavnet. De har bygget modellene Captur, Kadjar og Koleos i Wuhan
Franskmennene er ikke helt ferdig med forbrenningsmotor i Kina, da varebiler skal produseres i et fellesforetak med Brilliance. Disse bilene skal eksporteres. Samtidig skal de samarbeidet med Dongfeng og Nissan om utvikling av forbrenningsmotorer.
Elbiler skal bygges i et eksisterende fellesforetak med Jiangling Motors Corporation Group, og eGT New Energy Automotive som ble dannet med Dongfeng i 2017. Ingen komplett skilsmisse, med andre ord.
Sistnevnte produserer elbilen Renault K-ZE, som skal selges under Dacia-merkenavnet i Europa fra neste år.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
![](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840188/Neptun%2520Glomfjord_Hydrogen.jpg)
Dette var solens rike – nå har solcelle-veteraner gitt opp håpet