Euro NCAP har publisert flere krasjtester av biler, og mest oppsiktsvekkende er testresultatene til Renault Zoe.
Bilen får null stjerner av fem mulige.
Zoe er den første til å få null stjerner etter at Euro NCAP kom med nye testkrav i 2020.
Kollisjonstesterne mener nye Zoe, som fikk en facelift i 2020, har dårlig beskyttelse mot krasj totalt sett. I tillegg konkluderer de med at bilen beskytter myke trafikanter dårlig og mangler sentral teknologi for å unngå kollisjoner. Det diskvalifiserer Zoe fra å få noen stjerner i det hele tatt, skriver testbyrået i en pressemelding.
Euro NCAP skriver at 2020-oppdateringen forbedret batterikapasiteten, men ikke sikkerheten.
– Derimot byttet man ut de setemonterte sidekollisjonsputene som beskyttet hode og brystkasse med en mindre effektiv modell som kun beskyttet brystkassa. Det resulterte i dårligere beskyttelse for passasjerene, skriver selskapet.
Zoe har solgt svært godt i Europa. I Norge snuser den i skrivende stund på 1000 nyregistreringer i 2021, ifølge Elbilstatistikk.no.
Den første versjonen av Renault Zoe ble testet i 2013 og fikk fem av fem stjerner av Euro NCAP, men testkravene har blitt endret og strammet inn flere ganger siden den gang.
Èn stjerne til Dacia Spring
Må kutte ansatte og studier: – Svært dramatisk for NTNU
Kommende Dacia Spring, som produseres av samme selskap, kommer ikke så veldig mye bedre ut. Den får én stjerne.
Euro NCAP skriver at resultatene fra kollisjonstestene med Dacia Spring rett og slett er problematiske. De mener det er høy risiko for livstruende skader med førerens bryst og bakre passasjerers hode ved frontkollisjoner. Euro NCAP mener også at Dacia Spring har marginal brystbeskyttelse ved sidekollisjon.
Middelmådig kollisjonsresultater og dårlig antikollisjonsteknologi resulterer å én stjerne for Dacia Spring, konkluderer Euro NCAP.
– Sikkerheten er ofret
Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP, sier at Renault en gang var synonymt med sikkerhet, og viser til at Renault Laguna var den første bilen som fikk fem stjerner i kollisjonstesten i 2001. Van Ratingen mener sikkerheten er ofret i Renaults overgang til elektriske biler.
– Ikke bare mangler disse bilene sentrale sikkerhetssystemer som standard, men beskyttelsen for menneskene i bilen er verre enn vi har sett i noen bil på mange år, sier han.
Han mener det er kynisk å tilby kundene en billig, miljøvennlig bil dersom det går på bekostning av høyere risiko for skader ved kollisjon.
TU har forsøkt å få kommentarer fra den norske importøren, foreløpig uten hell.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut