– Det er mulighetene for redusert CO2-utslipp som er drivkraften når vi nå tar skrittet fullt ut og begynner å bruke bioenergi i asfaltproduksjon. Trepellets er også en lokalt produsert og fornybar råvare, sier Göran Landgren, president i NCC Roads Holding AB, som har har utviklet den ny måten å produsere asfalt på.
Lokale råvarer
En viktig fordel med pellets er at det kan brukes i stor skala uten at det påvirker matproduksjonen.
Konkurranse om arealressurser til bruk for matvareproduksjon er ellers et vanlig problem i produksjon av biodrivstoff.
Råvarene finnes lokalt, slik at NCC og bransjen på lang sikt kan unngå lang transport av oljeprodukter.
Les også: Norges første flyplass på pellets
Bærekraftig og energieffektivt
I dag produseres det i alt 21 millioner tonn varm asfalt årlig i Norden, hvorav NCC står for om lag en tredjedel.
For NCC vil det bety en reduksjon av utslippene fra produksjonsprosessen med 154 000 tonn CO2 per år ved overgang til pellets. Det er tilsvarer CO2-utslippet til 73 000 biler årlig.
Initiativet med å bruke trepellets markerer i følge NCC et skifte i bransjen. Teknikken gir en mer bærekraftig og energieffektiv produksjonsprosess og den er spesielt utviklet og patentert av NCC.
Les også: Slik bygges Norges nye praktgate
Starter i Eskilstuna
– Det føles veldig bra at vi nå, etter flere år med utvikling, kan ta dette teknologiske spranget og starte asfaltproduksjon med trepellets, sier Lorentz Lundqvist, teknologileder for trepellets i NCC Roads.
Det første asfaltverket som skifter til den nye produksjonsprosessen er i Eskilstuna i Sverige. Utover våren vil flere av asfaltverkene settes i drift med trepellets.
NCC Roads i Norge bruker i dag fiskeolje i stedet for fyringsolje på enkelte fabrikker. Det jobbes nå med å se på mulighetene for tilpasning av fabrikkene i Norge for trepellets, men først ut er fabrikkene i Sverige.
Les også:
Moderne hus tar livet av vedovnene
Slutt på rennende grus på Slottsplassen