De første syv MB Citaro bybussene er allerede levert til Markus Neumann, sjef for Verkehrsgesellschaft Breitenbach GmbH & Co. i det tyske distriktet Hamm.
Bussene drives av liggende turbodieselmotorer på 279 hk/205 kW. Samtidig noterte det hollandske transportselskapet RET (Rotterdamse Elektrische Tram) seg for 90 busser av denne typen.
Selective Catalytic Reduction
Mercedesbussene får så ren avgass på grunn av teknikken med SCR (Selective Catalytic Reduction).
I den nye typen rensesystem er katalysatoroverflaten vesentlig større. Samtidig skjer injiseringen av virkestoffet AdBlue – en flytende nitrogenforbindelse –til andre tidspunkter og i større mengder.
Renser
Winfried Heckt, ingeniør hos Mercedes-Benz Bus and Coach Unit, sier at det er to komponenter i det nye rensesystemet: Forbedrede motorer og et oppjustert avgassbehandlingssystem.
Det siste omdanner nitrogenoksidene i avgassene til naturlig nitrogen (atmosfærisk) og vanndamp. AdBlue oppbevares i en separat tank og motorstyringen sørger for at det pumpes derfra og inn i avgassystemet, der stoffet hydrolyseres til ammonia og reagerer kjemisk med avgassene.
Trykk og temp
Årsaken til at det forekommer nitrogenoksider i avgass er at høyt trykk og høy temperatur i sylindrene (arbeidstakten) tvinger innsugningsluftens nitrogen til å reagere kjemisk med luftas rest-oksygen.
Jo bedre motorstyring man har, desto lavere blir produksjonen av NOx i avgassene.
Tenk så fin lufta i norske storbyer ville være om alle selskapene begynte å bruke slike busser alt nå!